Inhoud
Aan de hand van stellingen, theorieën en opdrachten krijgen de studenten meer inzicht in wat het betekent om zich assertief op te stellen. Ook krijgen zij inzicht in hun eigen handelen op het gebied van assertiviteit. Daarnaast worden de studenten tijdens de workshop handvaten aangereikt, zodat ze leren hoe zij zich op een respectvolle manier assertief kunnen opstellen.
Onderwerpen
Hieronder zijn enkele onderdelen beschreven die in de workshop naar voren komen.
Stellingen
De studenten gaan met elkaar in gesprek over problemen die zich voor kunnen doen tijdens stage of werk. Er worden stellingen voorgelezen en de studenten kiezen of zij het er mee eens of oneens zijn. Onder leiding van de gastdocent(en) volgt een gesprek over de onderwerpen. Het doel is om helder te krijgen hoe de studenten over de thema’s rondom de stellingen denken.
Assertiviteit
Aan de hand van theorie wordt dieper ingegaan op de onderwerpen assertiviteit, sub assertiviteit en agressiviteit. Dit wordt aangevuld met praktijkvoorbeelden die met de studenten besproken worden. Zo krijgen de studenten meer kennis over en inzicht in hoe ze zich assertief kunnen opstellen op hun stage of werk en het belang daarvan. Door een bijpassende oefening kunnen de studenten tijdens de workshop oefenen met zich assertief opstellen.
Nee-zeggen
Door de studenten concrete handvatten te bieden hoe ze nee kunnen zeggen en een verzoek kunnen weigeren dat ze niet prettig vinden, worden de studenten de mogelijkheid gegeven grenzen te stellen en weerbaarder te worden. Door de grammofoonplaat-techniek, theorie en beeldmateriaal leren de studenten zich op een respectvolle manier weerbaar op te stellen.
Rollenspel
Door het spelen van een rollenspel krijgen de studenten handvatten om het gesprek aan te gaan over onderwerpen die hun stage- of werkomstandigheden kunnen verbeteren. Zo kunnen zij op constructieve wijze een gesprek openen over lastig bespreekbare thema’s op stage of werk.