Het Lagerhuisdebat
Leerlingen oefenen het debatteren aan de hand van stellingen over de workshopthema’s, de actualiteit of het schoolbeleid. Het debat vindt plaats in een Lagerhuismodel. Twee rijen van stoelen worden tegenover elkaar gezet. De ene kant is vóór de stelling; de andere kant tegen. Voordat de leerlingen in debat gaan, wordt er een filmvoorbeeld getoond van een goed debat en een uit de hand gelopen debat. De onderwerpen worden in overleg met de docent vastgesteld. Wij hebben stellingen gemaakt, maar we staan open voor ideeën van de leerlingen zelf. Na het debat wordt er geëvalueerd. Welk discussietype is iemand? Waarop moet hij of zij letten tijdens het debatteren?
Oefening: Wat is echt waar?
Een aantal deelnemers moet de rest van de klas ervan overtuigen dat zij de juiste betekenis hebben bij een moeilijk woord. Echter, één groepslid heeft daadwerkelijk de juiste betekenis. Het publiek beslist welke betekenis het meeste overtuigend is. Is dit ook de juiste betekenis? Wie kan het beste overtuigen? Voorafgaand aan de workshop kunnen docent en gastdocent overleggen over werkvormen die aansluiten bij opleiding, niveau, doelgroep of wensen van de school.