Al het nieuws

Transportbedrijf lapt gerechtelijke uitspraak aan z’n laars

Een transportbedrijf uit Wijchen lapt een uitspraak van de rechtbank aan zijn laars. Twee vrachtwagenchauffeurs hebben intussen het nakijken. Maanden na de uitspraak wachten ze nog steeds op hun geld, bij elkaar zo’n 10.000 euro. Hoe kan dat?

Vrachtwagenchauffeur Rob Rabbelier windt er geen doekjes om. ‘Ik voel me gigantisch genaaid. Ik heb echt spijt dat ik ooit voor die smerige oplichter ben gaan werken.’

De zaak draait om Janssen Transport en Expeditie Bulk uit het Gelderse Wijchen. Rob kwam daar in 2019 in dienst als chauffeur bulkgoederen, met een jaarcontract. ‘Hij had een goeie chauffeur nodig die met een bulkwagen kon rijden. En ik had ervaring in het bulktransport. Het leek mooi allemaal, met buitenlandse ritten. Ik heb daar hard gewerkt en tussendoor ook van alles opgelost, een boordcomputer ingebouwd, een compressor gerepareerd, dat soort dingen. Als-ie me nodig had stond ik klaar.’

Wel vindt hij het vervelend dat de salarisbetalingen vaak niet kloppen. Bijvoorbeeld uren of toeslagen die niet goed waren berekend. ‘Dan zei ik daar wat van en dan beloofde hij meteen het in orde te maken. Ik moest er altijd achteraan.’

Achteraf een signaal

Achteraf is dat al een signaal geweest, zegt Edwin Meijer, specialist cao-naleving bij CNV Vakmensen. ‘Als een werkgever zijn administratie niet op orde heeft, keer op keer het salaris te laat of onjuist betaalt en maar blijft beloven dat het goed komt, dan is het hoog tijd om ander werk te gaan zoeken. En natuurlijk om de vakbond in te schakelen!’

Het gaat bij Rob pas goed mis als hij onderweg een keer met pech komt te staan. ‘De wagen moest gerepareerd, ik heb toen zo’n acht weken niet kunnen werken omdat ik geen auto had. Maar ja, ik had wel een contract. We spraken af dat hij me gewoon zou doorbetalen. Maar dat geld kwam maar niet, ik heb het ook nooit gekregen. Hij kwam met de ene leugen na de andere.’

Spanning loopt op

Het zorgt allemaal voor steeds hoger oplopende spanning tussen Rob en zijn werkgever. ‘Ik zat met schulden en had het geld keihard nodig. Ik kreeg er veel stress en maagpijn van. Het werd zo erg, dat ik me ziek heb moeten melden. Van de huisarts kreeg ik medicijnen voorgeschreven om tot rust te komen. Gevolg was dat ik niet mocht rijden. Maar m’n baas wilde per se dat ik naar de arbo-arts in Doetinchem zou gaan. Desnoods op eigen kosten met een taxi. Hij kon me niet kwaaier krijgen. ‘Ik doe alles voor jou, maar jij doet niks voor mij!’, heb ik naar ’m geroepen. Ik kreeg geen verlenging meer van m’n jaarcontract. Dat wìlde ik ook niet eens meer. Maar ik wilde wel m’n centen.’

Omdat Janssen niet over de brug komt, start CNV Vakmensen een rechtszaak. Eerst voor Rob, later ook voor een andere collega. CNV-loonspecialist Monique Otsen berekent dat de twee nog duizenden euro’s tegoed hebben aan achterstallig loon, vakantiedagen, vakantiegeld, toeslagen en verblijfskosten. Voor Rob gaat het om bijna 6.000 euro, voor zijn collega om ruim 3.500 euro.

‘Ik ga toch niet betalen!’

Het vonnis van de rechtbank is duidelijk: Janssen moet de chauffeurs betalen waar ze recht op hebben. ‘Het erge is: hij lapt de uitspraak gewoon aan z’n laars’, zegt Rob. ‘Terwijl we daar nog in de rechtbank staan, zegt hij doodleuk lachend tegen me: ‘Ik ga toch niet betalen!’

En inderdaad, de werkgever betaalt niet. Uit onderzoek van CNV Vakmensen blijkt dat Janssen – waarschijnlijk met opzet – meerdere B.V.’s heeft om zo onder gerechtelijke vonnissen uit te kunnen komen. In Wijchen zijn op hetzelfde adres 4 B.V.’s ondergebracht: Janssen Transport en Expeditie Holding, Janssen Transport en Expeditie Bulk, Janssen Transport en Expeditie Trucking en Janssen Transport en Expeditie. Het personeel is vermoedelijk in een van de ‘lege’ B.V.’s ondergebracht, waar geen kapitaal in zit.

Niks te halen

‘Het is heel frustrerend’, zegt Edwin Meijer. ‘We hebben de rechtszaak weliswaar gewonnen, maar de veroordeelde B.V. is leeg, er is niks te halen. We hebben er een deurwaarder op afgestuurd, maar die kan niets doen. Intussen floreren de andere B.V.’s van Janssen.’

Rob kan er intussen niet bij dat dit in Nederland wettelijk mogelijk is. ‘Er moet snel een eind komen aan dit soort praktijken. Dit is toch een regelrechte belediging van het hof! Er ligt een vonnis, hij moet gewoon betalen.’

Onverwachte wending

Terwijl de vakbond naar mogelijkheden zoekt om alsnog verhaal te halen, komt er eind september 2021 een onverwachte wending in de zaak. Janssen Bulk Transport en Expeditie, de BV waar Rob en zijn collega in dienst waren, is ‘opeens’ failliet verklaard. Edwin Meijer: ‘We zijn blij dat er een faillissement is, want anders hadden we het zelf aangevraagd. Maar het blijft een kwalijke situatie dat ondernemers op deze manier onder een vonnis uit kunnen komen. En Janssen rijdt met de andere B.V.’s gewoon vrolijk door. Net of er niks aan de hand is.’

Nog steeds geen geld

Intussen hebben de chauffeurs nog steeds hun geld niet. Meijer: ‘De vordering gaat nu naar het UWV en naar de curator die het faillissement afwikkelt. We houden daarbij ook de andere bedrijven van Janssen onder de loep, vooral als blijkt dat het werk gewoon doorgaat via een van die andere B.V.’s. We wachten daarom met belangstelling het verslag van de curator af en zullen daarover zonodig vragen stellen.’

Enige hoop

Rob houdt intussen nog enige hoop. ‘Wat dat betreft ben ik blij met het faillissement, want van Janssens had ik echt helemaal niks meer te verwachten. Hopelijk krijg ik nu toch nog wat geld. Maar op deze manier draait de maatschappij er uiteindelijk wel voor op. Ik vind het onbestaanbaar dat in Nederland zomaar allemaal kan, dit soort constructies met B.V.’s. Het is gewoon uitbuiting en het moet stoppen.’

Advies

Intussen adviseert de vakbond aan chauffeurs om goed voor zichzelf op te komen en vooral op zoek te gaan naar goede werkgevers. Meijer: ‘Er zitten helaas rotte appels in de transportsector. Janssen is er zo eentje. Dan raden wij mensen aan: wegwezen daar. Zorg dat je bij een goede werkgever zit, die zich netjes aan de cao houdt en het juiste loon betaalt. Er is momenteel een grote vraag naar chauffeurs, dus er is wat te kiezen.’