Nieuws vanuit de kadergroep Qbuzz DMG

Op 4 juli is de BLG weer bij elkaar geweest om te spreken over de stand van zaken in de concessie DMG. We hebben een roerig eerste half jaar achter de rug met een dramatisch begin van de concessie. Tijd om de balans op te maken.
MuMo
De sfeer onder de werkgevers in het openbaar vervoer is zo slecht dat Qbuzz niet geduld wordt als werkgever bij de werkgeversvereniging die de cao afsluit. Dat betekent dat Quzz niet mag meepraten over de eigen cao. Wat de werkgevers in deze sector uitspoken moeten ze zelf weten, maar jullie mogen daar niet de dupe van worden. Op aandringen van ons heeft Qbuzz gezegd dat ze voor dit jaar de MuMo cao zullen volgen. 
De rest van het jaar zal Quzz in overleg met vakbonden bekijken hoe ze het voor de toekomst kunnen oplossen. Doordat naar alle waarschijnlijkheid de pensioenfondsen SPOV en SPF gaan fuseren, zou een overgang naar OV ook makkelijker zijn. Echter dat gebeurt alleen na instemming van jullie. Uiteraard zijn kaderleden bij dit proces betrokken.

Problemen in de concessie
Over de problemen in de concessie hoef ik jullie niets te zeggen. DMG heeft wat mij betreft de twijfelachtige eer dat het zo ongeveer de slechtste concessiewisseling is geweest die ik heb meegemaakt. Qbuzz heeft een puinhoop gemaakt van de implementatie. Het is uitzonderlijk dat je als vervoerder zo snel een boete krijgt van de provincie.
Na ruim een halfjaar zien we dat de problemen zo langzamerhand wel minder worden. De problemen met IVU lijken grotendeels opgelost te zijn. Het werd tijd dat wel.

Materieel
De problemen met de Ebusco's concentreren zich momenteel op de airco's die het met het warme weer zwaar te verduren hebben. Doordat niet overal dubbel glas zit, is het erg warm in de cabines. Ook beslaan soms uit het niets ineens alle ramen, (inclusief de voorruit) waardoor er nauwelijks meer zicht naar buiten is. Daarnaast gaat het opladen van de bussen niet optimaal. Ook de montage van de spiegels is kwalitatief niet goed. Regelmatig schieten ze spontaan uit de vergrendeling en hangen ze aan een draad naast de bus te bungelen. 
Ook met de Rosero's zijn er problemen geweest. Tot drie keer toe is er een bus op hol geslagen. Onderzoek heeft helaas niets opgeleverd.
De scania's zijn niet geschikt waarvoor ze bedoeld zijn. Een touringcar inzetten in het OV werkt niet. Er is sprake van een veel te grote dode hoek, ook een rolstoel in de bus helpen kost veel te veel tijd. Daardoor komt er druk op de chauffeurs te liggen, want het wordt zo moeilijk om je rijtijden te halen.

Ziekteverzuim
Or er een verband is met de slechte overgang van de concessie weet ik niet, maar er is wel sprake van een enorm hoog ziekteverzuim. Dat ligt rond de 15%. Dat levert veel uitval van diensten op met name in Alblasserdam en Dordrecht. Naar schatting is er sprake van een tekort aan chauffeurs van rond de 30 man.

Rijtijden in de diensten
Over het algemeen zijn er weinig opmerkingen over de rijtijden in de diensten. Alblasserdam heeft moeite met de rijtijden op de 316 en 392, maar in Dordt en Schelluinen valt het mee.

Sociale veiligheid
Nog steeds horen wij zo af en toe geluiden dat de noodknop niet werkt. Wat mij betreft is het eenvoudig; gewoon testen. Maak daarover een afspraak met de OCC. Ook krijgen wij opmerkingen over de bereikbaarheid van de verkeersleiding en de wijze waarop chauffeurs te woord worden gestaan. Wij zullen dat blijven volgen.

Tot zover nieuws van de kadergroep,

Mede namens Serge Luijten (Dordrecht), Jan van der Ruit (Alblasserdam) en Cees Monfrooij (Schelluinen) wens ik jullie allemaal een goede zomer toe en voor wie er op uit gaat, een prettige vakantie!

Evert Jan van de Mheen
vakgroepbestuurder