Keolis Bus problemen elektrische bussen MOETEN opgelost worden

Bij de start van de nood-concessie IJssel-Vecht gingen de chauffeurs van Keolis rijden met de grootste vloot elektrische-bussen binnen Europa, iets waar je als chauffeur trots op zou kunnen zijn om hierbij deelgenoot te zijn en je bijdrage te leveren, hetgeen wij ook hoorden van vele chauffeurs, spannend en wat zou het brengen: nou het werd een nachtmerrie voor velen, bussen die uitvielen, kachels die het niet deden en tochten aan alle kanten.

Al snel werden we hierover geïnformeerd door leden en kaderleden van CNV en hebben we krachtig laten weten dat dit niet acceptabel was en snel overleg gevoerd met Keolis (op dat moment nog in verwachting dat het kinderziektes betroffen die we vaker meemaken bij een concessies wisseling en de invoering van nieuwe bus vloot).

Dat overleg resulteerde in een grootste aanpak van de bussen op vele fronten en mocht ik als bestuurder, samen met de collega van collega vakbond ergens in juni 2021, de aangepaste bussen aanschouwen in de garage in Zwolle en leek het “lek” boven alhoewel nooit echt alle problemen opgelost waren (zithouding en chauffeurscabine), maar ook daaraan werd en wordt volgens Keolis hard aan gewerkt.

In het najaar van 2021 namen de problemen weer toe met opnieuw stilvallen van de bussen, de kachels en de zithouding was nog niet opgelost. Vervelend en vooral voor jullie als chauffeurs die er mee moeten werken EN bovenal niet acceptabel. Opnieuw de brief gestuurd (dd 22 december 2021 zie bijlage) aan de directie en overleg met leden en kaderleden van CNV.
Deze brief is ook bij de pers terecht gekomen en worden er ook door de politiek terecht vragen gesteld over de gevolgen van de bus problemen voor de passagiers en de werkomstandigheden van de chauffeurs.

Wij hebben op 4 januari 2022 reactie gehad van Keolis en heeft CNV hierop via een mail aan de CEO, dhr. Rentier, dringend verzocht tot overleg en vooral moet duidelijk worden OF Keolis of BYD (dat maakt ons niet uit) de problemen binnen afzienbare tijd kan oplossen en of deze bussen ook nog mee moeten in de nieuwe concessie IJssel-Vecht.

Op vrijdag 14 januari 2022 is er overleg met Keolis en willen we horen of er perspectief op het oplossen. (Er komen 2 nieuwe bussen die door chauffeurs gecontroleerd worden en indien -hopelijk- positief is worden alle bussen hierop aangepast.) Dit moet kort gaan duren en is wat CNV betreft de laatste kans.

Op 18 januari a.s. hebben we een extra kaderbijeenkomst met CNV Kader om dan verder ons standpunt te bepalen.

De investering in deze bus vloot bedraagt meer dan 120 miljoen en als je dit wilt afschrijven moeten andere partijen (opdrachtgevers, financier) ook hierbij betrokken worden. Zeker binnen de huidige corona tijd zijn de financiële marges super dun, maar dat mag nooit een excuus zijn om een niet deugdelijke bus vloot aan te houden.

Vragen? Bel gerust en we houden je op de hoogte.

Peter de Ridder
Bestuurder CNV Stads- en Streekvervoer
M: 06-51601997 
E:  p.deridder@cnvvakmensen.nl

Downloads

Heb je een vraag of opmerking voor de onderhandelaar?

Er zijn nog geen reacties, wees de eerste!

U
Error