Even goed lezen
Omgaan met kritiek
Wat doe jij als iemand tegen je zegt dat je je werk niet goed doet? Of dat je op je stage iets verkeerd aanpakt?

Kritiek op je werk of stage? Zo reageer je daarop.

Stel je krijgt kritiek van je werkgever of een collega. Je hebt in zijn of haar ogen iets niet goed aangepakt en daar word je op aangesproken. Hoe reageer je dan? Word je boos omdat je het er niet mee eens bent en verdedig je jezelf? Of word je verdrietig omdat je je beledigd voelt? Lees hier hoe je het beste kunt omgaan met kritiek op de werkvloer.

Ten eerste moet je je beseffen dat iedereen wel eens kritiek krijgt. Al doe je nog zo je best er zijn vast dingen die nog beter kunnen. Als iemand dat benoemt, kun je daar van leren. Luister dus altijd goed naar kritiek van anderen en kijk of je er een les uit kunt halen.

Blijf rustig

Als iemand tegen je uitvalt op een boze of geïrriteerde toon kan dat best iets met je doen. Ik krijg altijd een rood hoofd en als ik niet uitkijk zeg ik hele rare dingen waar ik achteraf spijt van krijg. Niet dat ik ga schelden ofzo, meer echt raar, dat je denkt: huh? Wat betekent dat überhaupt? Dat komt door de zenuwen. Voor mij, en met mij vele anderen mag ik hopen, is het dus heel belangrijk om rustig te blijven luisteren. Doe je best de feedback niet persoonlijk op te vatten, maar als een reactie op jouw gedrag. Gedrag dat je zelf kunt veranderen.

Reageer niet meteen

Ben je overdonderd door de feedback en weet je niet zo goed wat je moet zeggen? Bedank de persoon dan vriendelijk voor zijn of haar input en zeg dat je het even laat bezinken en er later op terug komt.

Denk na

Word er meteen een antwoord van je verwacht? Stel jezelf dan de volgende vraag: Probeert deze persoon me te beledigen? Of wil hij of zij mij helpen iets te verbeteren. Niet iedereen is even goed in het geven van feedback. Ga er daarom voor het gemak maar vanuit dat mensen je altijd proberen te helpen wanneer ze kritiek geven. Wat vind je dan van de kritiek?

Schiet niet in de verdediging 

Jezelf verdedigen is een heel natuurlijke reactie. Ik ben het laatst nog tegen gekomen. Ik wees iemand erop dat er nogal veel fouten in zijn tekst zaten (niet zo taktisch, ik weet het). Maar zijn reactie zag ik echt niet aankomen. Hij wilde er niks meer over horen want het was ab-so-luut niet waar.

via GIPHY

Meest nare en ongemakkelijke gesprek ooit. Ik wilde eigenlijk voorstellen z'n teksten de volgende keer te checken. Dat doe ik zelf ook met belangrijke stukken, want ik zie vaak dingen in mijn eigen tekst over het hoofd. 

Ik zal hem nooit meer aanspreken op zoiets. Maar dat wil je toch juist voorkomen? Laat daarom iemand uitpraten en als je het er niet mee eens bent kun je altijd om verduidelijking vragen. "Wat bedoel je precies? En hoe kan ik dat verberen?" Je wilt juist dat mensen naar je toe blijven komen met feedback, want.. daar word je beter van.

Kom erop terug

Zeker als je hebt aangegeven dat je er later op terug zou komen, maar ook wanneer je dit niet hebt gezegd kom je er even op terug. Zo maak je een goede indruk en laat je zien dat je iemand serieus neemt en open staat voor verbetering. Leg uit dat je de feedback ter harte hebt genomen en schets een situatie waarin je het hebt toegepast.

Als je het totaal niet eens was met de kritiek kun je ook een discussie aangaan. Zeg dan dat je begrijpt waar de kritiek vandaan komt, maar dat je graag uit legt waarom je denkt dat je het toch goed hebt aangepakt bijvoorbeeld. Denkt hij of zij er nu nog hetzelfde over? Of vraag, wanneer je echt niet begrijpt waar het vandaan komt, nogmaals om verduidelijking.

En ook al voelt het op het moment niet altijd even prettig, onthoud:

Feedback is een cadeautje. Een mogelijkheid om jezelf te verbeteren!

 

 Omgaan met kritiek

Word gratis lid!

Krijg je nou kritiek van je baas die echt niet door de beugel kan, neem dan contact op met de vakbond. Wij helpen je graag zoeken naar een oplossing. Ben je mbo-student? Dan is een lidmaatschap helemaal gratis!

Auteur

Marieke Koster
Marieke
Geplaatst op
 

Plaats een reactie

 

 

 

Reacties

  1. Anissa

    Leuk! Marieke, dank voor de tips! Trouwens je hebt een paar spelfouten in de tekst staan. In de onderstaande tekst, het woordje toch en het woordje verbeteren.. "Ik zal hem nooit meer aanspreken op zoiets. Maar dat wil je tcoh juist voorkomen? Laat daarom iemand uitpraten en als je het er niet mee eens bent kun je altijd om verduidelijking vragen. "Wat bedoel je precies? En hoe kan ik dat verberen?" Je wilt juist dat mensen naar je toe blijven komen met feedback, want.. daar word je beter van -