Even goed lezen
meisje kijkt naar wekker
In de ochtend is de liefde tussen jou en je bed enorm, maar ’s avonds…

Moeite met (in)slapen

’s Ochtends ben je met geen honderd paarden uit bed te krijgen en is de liefde tussen jou en je bed enorm, maar in slaap vallen, dat is nogal een probleem. Of je valt al in slaap voordat je hoofd je kussen geraakt heeft, maar bent midden in de nacht weer klaarwakker. Mocht dit je bekend in de oren klinken, dan heb ik goed nieuws voor je. Ten eerste: je bent niet de enige, want slapeloosheid komt ontzettend vaak voor.

En ten tweede: ik ga vandaag wat tips op een rij zetten om jou te helpen met slapen. Want een slechte nachtrust kan nogal wat gevolgen hebben voor jouw prestaties op school of op je werk. Logischerwijs ben je na een kort en moeizaam nachtje moe. Dit zorgt ervoor dat je minder geconcentreerd bent én dat je minder goed kunt nadenken. Om over lichamelijke gevolgen maar niet te spreken. Je bent vatbaarder voor bacteriën (een zieke werknemer is voor niemand leuk), hebt sneller last van huidveroudering en op langere termijn kun je zelf depressies en hartproblemen ervaren. Goed, om dit alles te voorkomen presenteer ik hierbij vijf tips tegen slapeloze nachten.

Zorg voor een ritme
Ik begrijp dat dit als een oma-tip klinkt, maar he, vroeger hadden ze het niet voor niets over de drie R’en. En de R van regelmaat, die is écht belangrijk in het geval van onrustige nachten. Je biologische klok vaart er wel bij als deze op vaste tijden gezet kan worden. Af en toe een nachtje doorhalen kan heus geen kwaad, maar probeer in ieder geval door de week rond dezelfde tijd naar bed te gaan en rond dezelfde tijd op te staan.

Schrijf van je af
Zelf heb ik nogal last van op hol geslagen gedachten. Heel de dag gaat het goed, maar als ik ’s avonds in bed lig dan heb ik ineens enorme zorgen of allerlei ingevingen en ideetjes. Ik heb een tijd een boekje naar mijn bed gehad. Alleen al het idee dat de mogelijkheid om dingen op te schrijven er was, zorgde voor rust.

Voorkom teveel licht voor je gaat slapen
Dat heeft te maken met de aanmaak van het ‘slaap hormoon’ melatonine. Als jij nog bezig bent met bijvoorbeeld je telefoon, tablet of televisie, dan krijgen jouw hersenen niet het seintje dat het donker is en dat er geslapen moet worden. Pas als het donker is, gaan jouw hersenen melatonine aanmaken. Een boek lezen bij gedimd licht is dus een beter idee.

Ga uit bed als het niet lukt en gebruik je bed om te slapen
Als je maar ligt te woelen te draaien dan word je onrustig. Jouw hersenen gaan dingen denken al ‘ik kan nog maar vier uur slapen’ en dat is niet echt bevorderlijk. Daarnaast gaan ze de link leggen tussen jouw bed en niet kunnen slapen. Mocht het dus allemaal lastig zijn: ga eruit, drink en kop thee op de bank en probeer het nogmaals. Gebruik je bed ook niet voor andere doeleinden (uhmmm, nou, niet voor allerlei andere doeleinden), want dan wordt de link tussen bed en slapen erg lastig.

Doe een ontspanningsoefening
Zelf ben ik niet echt een type voor mindfullness en ademhalingstherapie, maar het schijnt te werken. Give it a try, zou ik zeggen. Op YouTube vind je genoeg inspiratie!

Slaap lekker :-)

Auteur

Anouk Zwager
Anouk
Geplaatst op
 

Plaats een reactie

 

 

 

Reacties

  1. williams owen

    Denkt u erover om een lening te krijgen? Heb je dringend een lening nodig om een eigen bedrijf te beginnen? Heb je schulden? Dit is uw kans om uw wensen te verwezenlijken, wij bieden persoonlijke leningen, zakelijke leningen en zakelijke leningen en alle soorten leningen met een rentetarief van 2% voor meer informatie kunt u contact met ons opnemen via e-mail (fundsservice0@gmail.com)