Even goed lezen
kop koffie en notitieblok
Die maandagochtend, het blijft een dingetje...
Een goed begin is het halve werk

Zo wordt maandag jouw beste vriend

Een nieuwe week, met nieuwe kansen. Deze week ga je écht op tijd naar bed, drie keer sporten, gezond eten en hard werken. Maar eerst, de maandag overleven. Helaas, er is gewoon geen ontkomen aan. Of je het nou leuk vindt of niet, om de zeven dagen is het weer zover. En toch zijn er ook positieve kanten aan de eerste dag van de week. Sterker nog, met een beetje omdenken is die maandag helemaal niet zo erg. Zo maak je van de eerste dag van de werkweek een succes.

Zondag 
Op zondag is de kans redelijk groot dat je met een kater van heb ik jou daar rond een uur of 13.00 je bed uit komt. En dat is niet handig. Hierdoor is je slaapritme ernstig verstoord en zul je zien dat je ’s avonds meer moeite hebt met inslapen. Daardoor wordt het nóg zwaarder om maandagochtend gehoor te geven aan je wekker. Dus: hoe groot de kater ook is, kom bijtijds je bed uit, vermijd middagdutjes en kruip er ’s avonds op tijd in. Tsja, en of je hier op zaterdagavond dan weer rekening mee gaat houden, dat moet je zelf weten.

Maak lijstjes
Zelf ben ik groot fan van lijstjes (zoals je nu wel weet). Ik maak iedere zondag vast een to-do lijst voor de komende week. Weet ik precies waar ik aan toe ben en waar mijn prioriteiten liggen. Het helpt ook enorm met focussen. Met to-do lijstjes is er wel een klein punt van aandacht (en op maandag is dat een vrij groot punt van aandacht): houd het simpel. Vul je lijst niet met ‘onzin’ als ‘dokter bellen’ of ‘reageren op de mail van Anouk’. Dat maakt het onoverzichtelijk en doordat de lengte van je lijst toeneemt, werkt dit demotiverend. Probeer voor ieder taakje niet meer dan een uur uit te trekken. Lets go!

Wees sociaal en in beweging
Een mooi voordeel van de maandag: je ziet je allerleukste collega’s of klasgenoten weer. Begin ’s ochtends even met een sociaal praatje (‘Hoe was je weekend? Was ’t voor jou ook zo enorm zwaar om vanmorgen je bed uit te komen?’) en ga daarna aan de slag. Maak af en toe een rondje, bied wat mensen koffie of thee aan (karmapunten) of vraag even of het bij je collega of studiegenoot allemaal wil lukken. Dan combineer je het sociale gedoe mooi met het noodzakelijke: beweging. Een klein rondje (binnen of buiten) helpt een (middag)dip te voorkomen en dát verhoogd uiteindelijk de productiviteit. De combinatie sociaal/beweging/productiviteit is precies wat je nodig hebt op maandag.

Een beloning is verdiend
Want laten we eerlijk zijn, het feit dat je de maandag niet alleen fysiek aanwezig bent geweest maar ook daadwerkelijk iets zinnigs gedaan hebt, dat is wel een beloning waard. Zodra je thuiskomt gaan de degelijke en soms wat oncomfortabele kleren uit en trek je je meest relaxte huispak aan. Dan kruip je de keuken in en kook je het gerecht waarbij je moet denken aan die ene keer dat je wat te vieren had (ik at ooit biefstukreepjes met aardappelkroketjes op de dag dat ik moest afstuderen dus dat is nu mijn feestmaal geworden). De rest van de avond doe je waar je zin in hebt. Sporten? Goed idee! Op de bank liggen en series kijken? Ook een heel goed idee. Je hebt het verdient. Oh, en lekker op tijd onder de wol he, dan wordt de dinsdag niet de nieuwe maandag.

En verder
Verstand op nul (bij wijze van spreken) en gaan met die banaan. Voor je het weet is de dag voorbij en hoor je de vrijdagmiddagborrel alweer roepen. En die maandagen mogen dan wel niet zo ons ding zijn, in vrijdagmiddagborrels zijn we hartstikke goed! 

Succes weer deze week. Je kunt het!

Auteur

Anouk Zwager
Anouk
Geplaatst op