Even goed lezen
meisje trekt schoen aan
Vijf workouts voor achter je bureau

Voor iedereen die níet elke dag naar de sportschool wil

Er is op dit moment geen thema actueler dan gezondheid. De groene smoothies zijn niet aan te slepen, de ene na de andere saladebar opent zijn deuren en iedere crossfitbox zit tot de nok toe gevuld met atletische, gespierde mensen die dagelijks tientallen ‘healthbloggers’ volgen. Om zo’n gezonde levensstijl vol te houden, is een ijzeren discipline noodzakelijk.  

Gezonde mensen presteren beter en dit komt onder andere doordat zij gelukkiger zijn. Dat is wat verschillende onderzoeken hebben aangetoond. Ik begrijp heus wel dat jij naast je werk of studie écht geen tijd (of zin) hebt om dagelijks naar de sportschool te gaan en dat die ijzeren discipline in geen velden of wegen te bekennen is. Daarom help ik jou een handje. Hierbij vijf workouts die je gewoon in de baas zijn tijd óf tijdens een (saaie) les kunt doen. 

  1. Ga op het puntje van je stoel zitten, leun met je rug iets naar achter maar houd ‘m wel goed recht (dus niet hol of bol, maar als een plank). Strek je benen helemaal uit en houd ze ongeveer dertig centimeter boven de grond. Span je buikspieren aan en houd dit dertig seconden vast. Herhaal dit twee keer per uur. Je kunt ook je benen vijftien keer op en neer bewegen om het wat zwaarder te maken.
  2. Zorg dat je goed op je stoel zit. Dat betekent beide voeten op de grond en rug recht. Span nu je bilspieren aan. Houd dit dertig seconden vast, ontspan tien seconden en herhaal.
  3. Vul een flesje met water, sluit je ogen en beeld je in dat het een dumbell is. Neem het volle flesje in je hand, strek je arm en beweeg je arm richting je schouder. Je kunt je armen ook zijwaarts bewegen. Maak per arm drie setjes van vijftien herhalingen.
  4. Ga rechtop achter je bureau zitten met je benen in een hoek van negentig graden (dus met je knieën boven je enkels). Til je voeten een klein stukje op, span je been- en buikspieren aan en houd dit twintig seconden vast. Probeer ieder uur een aantal herhalingen te maken.
  5. Niet helemaal achter je bureau, maar wel tijdens werktijd: neem de trap in plaats van de lift, ga op je fiets naar je werk of naar school, probeer eens staand te overleggen en maak regelmatig een (kleine) wandeling.
Als je dit nou iedere dag even herhaalt, kun je ’s avonds dingen doen waar je écht gelukkig van wordt (een terrasje pakken met vrienden, een film kijken met je lover, series bingen, ik noem maar een zijstraat). Volgens mij hebben we hier een enorme win-win te pakken!

Auteur

Anouk Zwager
Anouk
Geplaatst op