Even goed lezen
Werken in de nacht
Van iedereen in ons land met een baan, zijn er zo’n 4,5 miljoen die onregelmatig werken. Niet ‘van negen tot vijf’ dus, maar bijvoorbeeld in de weekenden of op (doordeweekse) avonden. Onder die grote groep zijn er meer dan één miljoen mensen die in de nacht werken.
“Waar moet ik op letten bij het werken in de nacht?”

Van de nacht een dag maken

Nou lijkt dat misschien best wel leuk, maar bij het ’s nachts werken komen heel wat dingen kijken waar je rekening mee moet houden. Wat voor zaken dat zijn, vertel ik je vandaag.

In de nacht werken is niet zomaar wat. Als bijna iedereen slaapt, ben jij nog aan het knallen. Zoiets kan zomaar je bioritme verstoren, al is het vaak wel zo dat je aan dat ritme gewend raakt. Wel zie je de zon wat minder vaak, waardoor je bijvoorbeeld te weinig vitamine B tot je krijgt. Twee dingen die dus met je gezondheid te maken hebben. Wat je nog meer kunt missen? Contact met bijvoorbeeld je vrienden of familie.

Tips!
In bijna alle sectoren zijn wel banen te vinden waarbij vooral ’s nachts gewerkt wordt. Denk aan een wegwerker, iemand die in de horeca werkt of bijvoorbeeld een medewerker in een autofabriek. Om ook ’s nachts goed te kunnen functioneren, iets dat voor mij echt niet weggelegd zou zijn (en daarom nog meer respect voor diegenen die het wel kunnen!), is het dus belangrijk om op wat dingen te letten. Had je gedacht aan de volgende dingen voor, tijdens en na je nachtdienst?

Voor je nachtdienst:

  • Maak de dag voordat je aan je nachtdienst begint niet te vermoeiend. Natuurlijk ben je jong enzo en wil je misschien ook nog even sporten, maar het is belangrijk om uitgerust aan je dienst te beginnen. Tijdens je vrije tijd is beweging goed, als het je maar niet teveel uitput. Het is belangrijk dat je overdag goed slaapt. Doe bijvoorbeeld in de namiddag even een dutje!

Tijdens je nachtdienst:

  • Maak goede afspraken. Met de collega’s waar je die nacht mee samenwerkt, zodat je op een rustig tijdstip bijvoorbeeld even een kort slaapje kunt doen. Maar ook met de collega’s die overdag gewerkt hebben. Je kunt die collega’s niet midden in de nacht bellen. Maak dus goede afspraken over de overdracht.
  • Eet goed! Daarbij is het belangrijk dat je niet te zwaar eet en ook niet teveel. Neem ook de tijd om even goed te eten, want je maag en darmen kunnen ’s nachts net wat anders functioneren. Dat brengt me gelijk bij het volgende: er zijn voedingsmiddelen die ervoor zorgen dat je geen last van maag en darmen krijgt. Oh ja, van het eten van suiker denk je misschien dat het je wakker houdt, maar dat is maar van korte duur. Later zak je dus weg en wordt je slaperig. Laat dat snacken dus maar even zitten!

Na je nachtdienst:

  • Als je thuiskomt, wil je waarschijnlijk gelijk gaan slapen. Een bakje (kruiden)thee (het liefst zonder cafeïne) of melk kan wonderen doen om goed in slaap te vallen. Iets eten kan ook geen kwaad, al is het niet handig om iets zwaars te eten. Een volle maag verstoort je slaap. Door vaste tijdstippen aan te houden voor dat kleine hapje voor het slapengaan, komt je lichaam in een ritme. En daardoor komt je lijf ook weer tot rust.

Zo, met deze tips kun je ook eens gaan kijken naar leuke baantjes in de nacht!

regeltjes aan het nachtwerken!

Voor het werken in de nacht zijn, net als voor al het andere werk, allerlei regeltjes. Zo verschilt het bijvoorbeeld of je voor 2.00 uur of na die tijd klaar bent. Meer weten?

Auteur

Stefan Valk
Stefan
Geplaatst op
 

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst.