Even goed lezen
rondgedraaide klok
Je bioritme en jij: match made in heaven

Fluitend de dag door!

Het verschilt natuurlijk per persoon, maar over het algemeen zijn het vrij herkenbare dingen: een ochtendhumeur, de middagdip en een avondmens zijn. Om ervoor te zorgen dat dit allemaal geen invloed heeft op jouw functioneren en daarmee op jouw prestaties, brengen we in kaart hoe je het kunt voorkomen of hoe je ermee kunt dealen.

Wakker worden
Alsof de wereld vergaat, zo voelt het als de wekker gaat en jij nog lang niet klaar bent om je ogen te openen. Het is heel erg jammer voor je, maar als je naar school of naar je werk moet is je enige optie: opstaan! Om dat proces iets draaglijker te maken is het ten eerste heel verstandig om ’s avonds al rekening te houden met het tijdstip van opstaan. Is dit vroeg? Ga dan ook op tijd naar bed. Tref ook enkele voorbereidingen op de volgende dag door je tas alvast in te pakken en je ontbijt klaar te zetten. Scheelt toch weer tien minuten zuivere slaaptijd. Er zijn mensen die hun wekker een half uur eerder zetten, zodat ze nog drie keer kunnen snoozen. Snoozen is uitstel van executie en maakt het opstaan alleen maar moeilijker! Trouwens, je hebt wekkers in de vorm van een auto die heel vervelend geluid maken en wegrijden als het tijd is om uit bed te komen. Om ‘m uit te zetten moet je dus wel uit bed stappen. Handig!

De middagdip
Het is je gelukt, je bent opgestaan en goed gehumeurd. Allemaal leuk en aardig zo’n goede start van de dag, maar tussen 15.00 uur en 16.00 uur zijn je ogen met geen sloot koffie open te houden. Je bent om de haverklap afgeleid en totaal niet gemotiveerd. Vervelend, maar voor veel mensen heel herkenbaar. Gelukkig zijn er genoeg manieren om gauw uit de dip te komen. Ga een rondje lopen. Frisse lucht doet een mens goed, al is het maar voor vijf minuten. Een rondje over de afdeling en een praatje met collega’s volstaat ook. Neem wat te eten, dat geeft energie, maar sla de koffie en suikers over want dat is een tijdelijke oplossing en zal uiteindelijk leiden tot een nog vermoeider gevoel.

Een avondmens
Na een drukke dag is de avond voor jou één en al ontspanning. Eerst een uur sporten, een drankje doen met vrienden en vervolgens op de bank nog even naar je lievelingsprogramma kijken. Je hebt heel de dag gevochten tegen de vermoeidheid, dus als bedtijd aanbreekt zou je verwachten dat je binnen twee minuten vertrokken bent. Helaas, ook dit is voor sommigen niet weggelegd. Slapeloosheid wordt voornamelijk veroorzaakt door onrustige gedachten. Kun je niet slapen omdat je hoofd vol zit met ideeën of maak je je druk om de deadlines die je morgen hebt? De beste tip: schrijf het op. Dan is het uit je hoofd en weet je zeker dat je het de volgende dag niet vergeet. Geen last van overactieve gedachten maar toch moeite met inslapen? Probeer eens om alle beeldschermen (telefoon, iPad, televisie, laptop) een half uur voor bedtijd weg te leggen. Je hersenen maken door het licht van deze apparaten namelijk geen melatonine aan, terwijl juist dit hormoon aan je hersenen doorgeeft dat het tijd is om te gaan slapen.

Nachtrust en voeding
Een goede nachtrust is belangrijk. Onderzoeken wijzen uit dat mensen die tussen de zeven en acht uur slapen vele malen uitgeruster en dus productiever zijn dan mensen die minder of juist meer slapen. Ook de juiste voeding speelt een grote rol in productiviteit. Voeding is immers een brandstof voor je lichaam. Zorg voor een stevig ontbijt, zodat je lichaam opgestart wordt. Vergeet geen tussendoortjes te nemen, zo hou je je lichaam op gang en bouw de voedselinname af naarmate de dag vordert. Ontbijt als een keizer, lunch als een koning en dineer als een bedelaar! En trakteer jezelf af en toe gewoon op een lekker stuk chocola (of een hele reep) of een zak chips.

Lucky you als je gezegend bent met een prettig bioritme. Opstaan is geen enkel probleem, een middagdip ken je niet en ’s avond ben je al in dromenland voor je hoofd het kussen geraakt heeft. Helaas is dit voor veel mensen niet weggelegd. Wees waakzaam als één van bovenstaande verhalen op jou van toepassing is. Probeer er wat aan te doen, lees erover op internet of schakel je huisarts in. Een verstoord bioritme of vermoeidheid kan grote gevolgen hebben, ook op je studie of werk!

Auteur

Anouk Zwager
Anouk
Geplaatst op