Even goed lezen
Illustratie hand met lijst
“Ik wist het even niet meer. Blinde paniek!”

Structuur: ja, nee, hoe?

Vandaag gaan we het hebben over structuur. Ik heb zo’n beetje hemel en aarde bewogen om dit onderwerp op mijn lijstje te krijgen, want laten we even heel eerlijk zijn: als we het over structuur op werkgebied hebben, dan ben ik expert. Maar wist je dat ik zodra ik het kantoorpand van CNV Vakmensen verlaat, al mijn structuur-obsessies laat vallen?

Iedere ochtend begin ik met het maken van een lijstje. Wat moet er vandaag gebeuren, wat doe ik wanneer en wat heeft prioriteit. Dat gaat soms zelfs zo ver dat ik letterlijk opschrijf ‘doorsturen plan x naar collega y’. Omdat ik het dan dus niet vergeet. En daar hebben we het bruggetje naar het volgende punt: ik vergeet namelijk altijd alles. Eigenlijk ben ik namelijk enorm enorm ENORM chaotisch, kom bijna altijd te laat (ik heb ook altijd haast) en het is maar goed dat ik niet alleen in een huis woon, want dan had je waarschijnlijk de voordeur niet meer door gekund vanwege een stapel post van hier tot de maan en kledingstukken everywhere.

Goed, terug naar mijn kantoor-structuur. Juist dat chaotische in mijn privéleven, zorgt ervoor dat ik tijdens mijn werk (bijna) altijd gestructureerd werk. Netjes alles opschrijven in een notitieboek, altijd mijn agenda op orde, alles in het bijbehorende mapje in zowel mijn e-mail als in mijn documenten. Het geeft me gewoon een gevoel van rust. Afgelopen week was het een beetje druk, ik had veel afspraken en deadlines en toen gebeurde er iets waar ik nu nog van aan het bijkomen ben. Ik was mijn overzicht kwijt. Ik had alles echt wel opgeschreven en op papier klopte het ook allemaal. Maar in mijn hoofd niet. Ik wist niet meer waar ik moest beginnen, werd door duizend dingen afgeleid met als resultaat: een blog op deze website waar ik eigenlijk niet zo tevreden over was. En hyperventilatie en blinde paniek.

Wat ik toen deed was eigenlijk niet heel bijzonder. Ik heb namelijk even een kop koffie gehaald, mijn hart gelucht bij een collega en mijn to-do lijst genegeerd. Eigenlijk heb ik gewoon gewacht tot de werkdag voorbij was. Want echt, dat gebeurt. Het wordt vanzelf 17.00 uur, het wordt vanzelf avond en het wordt ook vanzelf morgen. Toen ik eenmaal in de auto terug zat (Lola, zo heet mijn auto en dat is mijn handtas op wielen) en de radio keihard aan stond, was ik eigenlijk alweer bijna vergeten dat ik nog geen drie uur daarvoor dacht dat het allemaal nooit meer goed zou komen. Ik kon bij mijn moeder aanschuiven voor het avondeten (thanks mam) en had vervolgens een reuzegezellige avond op de sportvereniging.

En nu zijn we weer een tijdje verder en denk ik ‘doe normaal, Anouk’. Het is heus niet erg als het even een keertje niet lukt met het tikken van een stukje, als je even niet meer weet wat je nou allemaal moest doen en als het gewoon je dag niet is. Maar dat gevoel van paniek, dat wil ik niet meer en ik wil het jullie ook besparen. Dus ga ik dit (ietwat dramatische) stuk nu afsluiten met een paar tips om structuur aan te brengen in je (werk)dag en leg ik meteen even uit wat te doen bij blinde paniek als die structuur in geen velden of wegen te bekennen is. Geen dank en graag gedaan!

  • Maak een to-do lijst maar houd deze overzichtelijk. Vul ‘m niet met onzin (as I did) want dat zorgt voor ruis. Oh en het is een hulpmiddel he, geen contract!
  • Kies een goede werkplek. Sommige werkplekken zijn druk, want veel collega’s om je heen. Maar grote kans dat er ook een ruimte is waar je in alle rust kunt werken zonder gestoord te worden (letterlijk en figuurlijk).
  • Sluit mooi aan bij de vorige: kies de momenten voor je ruis. Je telefoon leg je niet voor je neus, maar kies gezette tijden waarop je deze checkt. Hetzelfde geldt voor je e-mail. Alle piepjes, bliepjes en pop-upjes moeten uit.
  • Een beetje ontspanning kan geen kwaad. Ga even een frisse neus halen, breng een rondje koffie langs collega’s of hou gewoon even een (kort) kletspraatje. Dan ben je daarna én minder gestrest én productiever. Maak in je planning ook tijd en ruimte voor dit soort bezigheden.
  • Stel grotere doelen. Het is prettig als je bij een mindere dag kunt denken ‘ach, dit zorgt er echt niet voor dat ik mijn doel om binnen een half jaar een x-aantal bezoekers per maand op de website te hebben niet ga halen’. Dan valt het uiteindelijk allemaal wel mee met de drama maar weet je wél waarom je doet wat je doet. 

Maar eigenlijk is mijn allerbeste tip dat je gewoon moet blijven ademen en dan komt het allemaal wel goed. Als jij 95 procent van de tijd goed werk aflevert en altijd streeft naar het beste, dan vind niemand het erg als dat een keertje niet lukt!

Auteur

Anouk Zwager
Anouk
Geplaatst op