Even goed lezen
feedback geven
Wie denkt dat het geven van feedback niet meer is dan het verkondigen van je ongezouten mening, heeft het mis. Feedback geven is namelijk een vorm van ‘relatiemanagement’ en is onmisbaar als je met anderen samenwerkt. Hoe je het best feedback kunt geven? Daar helpt NEXTNOW je bij!
“Ik voel dat ik dat niet fijn vind”

Feedback geven is een kunst!

Bijna een maand geleden liep ik met mijn collega’s naar een zaaltje voor een cursus over het geven en krijgen van feedback. Om heel eerlijk te zijn: ik had helemaal geen zin in die training en vond het eigenlijk dikke onzin. Als ik het niet met mijn collega eens ben, zeg ik hem dat toch gewoon? En als iemand zijn afspraken niet nakomt, wijs ik hem daar toch op? Al snel bleek dat het allemaal niet zo makkelijk ligt.

Want toen ik nadacht over hoe ik tot aan dat moment feedback gaf aan collega’s, kon ik mezelf geen duidelijk antwoord geven. Ik deed dat altijd een beetje op gevoel en had eigenlijk geen duidelijke tactiek. Dat bleek helemaal toen er gesproken werd over verschillende feedback-methodes, waarover later meer!

Doelen van feedback
Eerst wil ik jullie vertellen waarom er zoiets als feedback bestaat. De belangrijkste doelen van feedback, dat zowel positief als negatief commentaar kan zijn, zijn in mijn ogen:

  • Het veranderen van (negatief) gedrag van een collega.
  • Positief gedrag van je collega(‘s) stimuleren.
  • Duidelijk maken hoe de relatie tussen je collega(‘s) en jou is.
  • Meer begrip krijgen voor elkaar door aan te geven wat jij vindt.

Waarschijnlijk zijn er nog wel meer doelen van het geven van feedback aan collega’s op te noemen, maar dit zijn voor mij de belangrijkste doelen.

Feedback geven
Oké, dan nu wat specifieker over het geven van feedback. Dat is best makkelijk als jouw commentaar positief is (‘Ik vind dat jij die klus goed aangepakt hebt!’), maar een stuk moeilijker als je negatieve feedback moet geven (‘Ik merk dat jij je afspraken niet nakomt.’). Onderzoek heeft al aangetoond dat bijna iedereen kritische feedback zoveel mogelijk probeert te vermijden. Maar wat ook is gebleken: meer dan negentig procent van de mensen vindt dat negatieve feedback helpt bij het verbeteren van prestaties, maar dan moet de feedback wel op een goede manier gegeven worden. Hoe je feedback op een goede manier geeft? Daar zijn verschillende methodes voor. Ik wil je een superhandige methode uitleggen: de ‘ik-ik-jij-methode’ (een andere leuke methode: de sandwich-methode). Hier de stappen:

IK: Beschrijf het gedrag van de collega die je feedback wilt geven. Begin je zin met ‘Ik’. Voorbeelden: ‘Ik merk dat…’, ‘Ik zie dat…’ of ‘Ik constateer dat…’.

IK: Geef aan wat dit gedrag met jou doet. Begin je zin nog een keer met ‘ik’. Voorbeeld: ‘Ik vind daarvan…’.

JIJ: Vraag je collega of hij of zij jou begrijpt en of het gedrag herkend wordt. Voorbeeld: ‘Herken je dat?’


Het kan natuurlijk zijn dat je collega geen idee heeft waar je het over hebt. Ga dan terug naar de eerste stap en probeer het net wat anders te vertellen. Als je collega jouw feedback begrijpt, kun je om ander gedrag vragen.

Ik weet dat het super moeilijk is om negatieve feedback aan een collega te geven, maar onthoud dat het uiteindelijk leidt tot meer begrip, duidelijkheid én betere prestaties!

Auteur

Stefan Valk
Stefan
Geplaatst op