Alles over een auto van de zaak

In een auto van de zaak kan je zowel zakelijk als privé kilometers maken. Dat kan handig zijn, maar brengt wel kosten met zich mee. Waar moet je eigenlijk rekening mee houden als jij een auto van de zaak rijdt? Van bijtelling tot cataloguswaarde en van eigen bijdrage tot kilometeradministratie. Wij leggen het aan je uit.

Wat is een auto van de zaak?

Een auto van de zaak: het lijkt misschien vanzelfsprekend wat dat is. Maar wist je dat niet elke bedrijfsauto een auto van de zaak is? Sommige bedrijven hebben auto’s die je als werknemer mag lenen. Bijvoorbeeld om naar een zakelijke afspraak te rijden. Die auto’s mag je alleen onder werktijd gebruiken. Een auto van de zaak mag je daarentegen wél mee naar huis. Een auto van de zaak is met name bedoel voor zakelijk gebruik, maar vaak mag je er ook privé mee rijden.

Bijtelling: hoe werkt dat?

Het rijden van een auto van de zaak is niet gratis. Je betaalt namelijk belasting als je ook privé gebruik maakt van de auto. De Belastingdienst ziet het privégebruik van een zakelijke auto als loon in natura. Daarom betaal je belasting, ook wel bijtelling genoemd. Het bedrag aan bijtelling wordt bij je belastbaar inkomen opgeteld.

De bijtelling is een percentage van de cataloguswaarde van de auto. Meestal is dit 22%. Voor auto’s zonder CO2-uitstoot geldt een lager percentage: 16%, vaak tot een cataloguswaarde van € 30.000. Voor het deel daarboven geldt de bijtelling van 22%. Het verlaagde percentage geldt voor een periode van 60 maanden. Na die periode wordt het percentage opnieuw vastgesteld.

Cataloguswaarde auto van de zaak

De cataloguswaarde van je auto is de nieuwprijs inclusief BTW en BPM (belasting van personenauto’s en motorrijwielen). Ook accessoires aangebracht voordat de auto op kenteken werd gezet tellen mee. Als je auto meer dan 15 jaar terug in gebruik is genomen, geldt de dagwaarde in plaats van de cataloguswaarde.

Privégebruik en eigen bijdrage

Als je de auto van de zaak ook privé mag gebruiken, kan jouw werkgever een eigen bijdrage vragen. Een werkgever mag zelf bepalen of hij deze bijdrage vraagt en hoe hoog de bijdrage is. Vaak geldt: hoe duurder de auto is, hoe hoger de eigen bijdrage. De eigen bijdrage mag je aftrekken van je bijtelling. Om een negatief loon te voorkomen, mag de eigen bijdrage nooit hoger zijn dan de bijtelling.

Kosten van een auto van de zaak

Een auto van de zaak is niet gratis. Maar wat kost het jou precies? De bijtelling wordt als volgt berekend: % bijtelling x cataloguswaarde – eigen bijdrage.

Een voorbeeld: Je auto heeft een cataloguswaarde van € 26.500, een bijtelling van 22% en een eigen bijdrage van € 1.200. De fiscale bijtelling bedraagt dan: 22% van € 26.500 - € 1.200 = € 4.630 per jaar. Voor de netto bijtelling wordt dit bedrag vermenigvuldigd met het tarief inkomstenbelasting dat van toepassing is.

Verklaring geen privégebruik of kilometeradministratie

Je betaalt geen bijtelling als je de auto van de zaak niet of nauwelijks (minder dan 500 km) privé gebruikt. Dit moet je kunnen aantonen. Bijvoorbeeld met een bijgehouden kilometeradministratie of rittenregistratie. Een ‘verklaring geen privégebruik’ voldoet ook. Benieuwd hoe een kilometeradministratie eruit ziet? Download dan ons voorbeeld.

Download voorbeeld kilometeradministratie

Veel gestelde vragen over een auto van de zaak

Sluit je nu aan

Word vandaag nog lid van CNV. We helpen je met al je vragen over werk en inkomen. En komen op voor jouw belangen als werknemer. Samen staan we sterk.

  • Hulp bij je belastingaangiftes
  • Advies bij vragen over je werk en inkomen
  • Ondersteuning bij een arbeidsconflict