Cao-onderhandelingen schieten niet op: ledenvergadering 6 april

Na de ledenvergadering van 13 maart hebben we de directie een brief gestuurd (zie bijlage) over het afwijzen van het eindbod door de leden. In de brief staat dat we het verzoek doen om het eindbod van tafel te halen en een nieuw voorstel te doen waarin meer rekening wordt gehouden met de inflatie. Daarop heeft Visko Teepak ons benaderd om op vrijdag 17 maart 2023 toch langs te komen.

We hadden daarom de verwachting dat er een verbeterd bod zou komen. Helaas bleek dat niet het geval. De directie en adviseur van de AWVN wilden eigenlijk alleen maar weten of driekwart van de leden voor actie hadden gestemd en men daar rekening mee moest houden.
Verder bleef men bij het eindbod. Finland houdt voet bij stuk en de Nederlandse directie krijgt geen enkele extra ruimte.

Wat is dan nu de stand van zaken?

Het eindbod ligt nog steeds op tafel en is door een ruime meerderheid afgestemd.
De poging om alsnog tot een beter resultaat te komen is op niets uitgekomen, Finland houdt voet bij stuk.

Wat wordt het vervolg?

• Als we niets doen blijft de cao zoals hij nu is. Er is een cao die op 1 april afloopt. Voor iedereen die al onder de cao valt veranderd er niets. Je blijft dezelfde arbeidsvoorwaarden houden als voor 1 april.
  • Komen er nieuwe mensen in dienst dan mag Visko Teepak die arbeidsvoorwaarden aanbieden die lager zijn dan de cao.

Ons nog een keer terugsturen naar de directie is zinloos omdat Finland voet bij stuk houdt.
Ook al heeft de Nederlandse directie begrip voor de situatie, zolang Finland geen mandaat geeft komen we nergens.

Een actietraject starten kan alleen bij instemming van driekwart van de leden. Mocht de huidige ontstane situatie daar aanleiding toe geven, dan zullen we hierover stemmen. Een bijzondere situatie dus.
Het lijkt ons goed om de huidige situatie in een ledenvergadering met jullie te bespreken.

Daarom nodigen we jullie uit voor een ledenvergadering op:
Donderdag 6 april om 14.00 uur in de kantine.

Het is belangrijk dat er veel mensen aanwezig zijn. Immers, mogelijk stemmen we over een actietraject!

Mede namens Joosje de Lang (FNV),

Jan Kampherbeek
Bestuurder CNV Vakmensen
M:  06 5160 2022
E:  j.kampherbeek@cnvvakmensen.nl

Stel hier je vraag aan de onderhandelaar

Er zijn nog geen reacties, wees de eerste!

U
Error