Gezamenlijke ledenvergadering CNV Vakmensen en FNV voor leden Givaudan

Op 12 april hebben de vakbonden een periodiek overleg gehad bij Givaudan. We zijn door jullie directie op de hoogte gebracht over de stand van zaken binnen Givaudan en we hebben gezamenlijk data gepland voor de cao-onderhandelingen. De onderhandelingen vinden plaats op 13 juni, 5 juli en 16 augustus. Om de inzet te bepalen voor het komende cao-traject, houden wij gezamenlijke ledenvergaderingen. De leden van CNV Vakmensen en FNV zijn hiervoor uitgenodigd.

Periodiek overleg Givaudan

Tijdens het periodiek overleg heeft jullie directie ons bijgepraat over de financiële situatie van Givaudan en het kostenbeheersing programma. Zo hebben wij het gehad over de reductie van 600 banen wereldwijd en het budget voor de loonkosten. Daarnaast hebben we te horen gekregen dat het verzuim erg hoog is en dat er veel mensen binnen Givaudan vertrekken.

Extreem laag budget voor loonkosten

Iedereen heeft last van de hoge inflatie. Een gemiddeld huishouden heeft ongeveer 10,5% koopkrachtverlies. Tijdens komende cao-onderhandelingen zullen wij inzetten om het koopkrachtverlies te herstellen. Jullie werkgever heeft het budget voor de loonkosten al aan ons laten weten. Het budget is extreem laag en ligt tussen de 2 en 3%. De vakbonden kunnen op voorhand al aangeven dat het beschikbare budget volstrekt onvoldoende is. Een loonsverhoging van 2 of 3% ligt ver beneden de inflatie, waardoor jullie extreem veel inleveren op koopkracht. Daarnaast helpt dit natuurlijk ook niet om werknemers te behouden en nieuwe mensen te binden aan Givaudan. Het personeelstekort zal op ten duur alleen maar groter worden. De vakbonden vinden dit zorgelijk.

Hoe nu verder?

Wij willen graag de inzet voor de voorstellenbrieven met jullie bepalen en met jullie in gesprek gaan over het komende cao-traject. We zullen samen een goed plan moeten bedenken. Daarom organiseren we ledenveraderingen. De ledenvergaderingen vinden plaats op:

Locatie Datum Ruimte  Tijdstip
Naarden 25 mei en 31 mei Bedrijfsrestaurant  14:30
Barneveld 1 juni KWO Ruimte 14:45
Ede 30 mei Opleidingsruimte 12:45

Het is belangrijk dat alle leden participeren in het cao-traject

De komende cao-onderhandeling komt aan op vakbondsmacht. Daarvoor is het belangrijk dat alle leden van CNV Vakmensen en FNV participeren tijdens het traject. Alleen samen kunnen we betere afspraken maken over jullie cao. Jouw werkgever legt meer gewicht in de schaal dan jij alleen. Als groep kun je het evenwicht herstellen.

Ga met collega's het gesprek aan over het CNV lidmaatschap

Ga daarom ook het gesprek aan met collega’s die nog geen lid zijn van de vakbond. Wij begrijpen dat het lastig kan zijn. Een makkelijke opening kan zijn door aan jouw collega de vraag te stellen of hij of zij al lid is. Het gesprek zal vanzelf op gang komen en jij kunt het belang en de voordelen van een lidmaatschap op een laagdrempelige manier uitleggen.

De voordelen van het lidmaatschap en de aanmeldlink vind je hier: Sluit je aan | Lid worden | CNV Vakmensen.

Vragen of opmerkingen?

Mocht je vragen of opmerkingen hebben, dan kun je contact opnemen met de vakbondsbestuurder.

Hopelijk zien we jullie op de ledenvergaderingen!

Mede namens de cao-delegatie van CNV Vakmensen en FNV.

Sharon van Boxmeer
vakbondsbestuurder CNV Vakmensen
M: 06 28 86 65 12
E:   s.vanboxmeer@cnvvakmensen.nl

Discussie

Er zijn nog geen reacties, wees de eerste!

U
Error