Al het nieuws

Kappers: Update Hygieneprotocol/mondkapjes

Per 1 december is er een mondkapjes plicht in publieke binnenruimte en dat is dus ook in de kapsalon. Het protocol voor kappers is dus aangepast. Lees hier veel gestelde vragen en veel gestelde vragen over het protocol.

Wie moet er een mondkapje op in mijn salon?

Vanaf 1 december 2020 zijn kapper en klant verplicht om een niet-medisch mondkapje te dragen. Deze verplichting geldt niet voor ambulante kappers en hun klanten, als zij bij mensen thuis werken. Maar we adviseren ambulante kappers dringend om wél een mondkapje te dragen, voor hun eigen veiligheid en die van de klant.

Een klant die verklaart dat hij of zij om medische redenen of medische beperkingen geen mondkapje kán dragen, hoeft dit niet. Zie ook: ‘Mag ik een klant weigeren die geen mondkapje wil dragen?’

Welk mondkapje moet ik gebruiken?

Alle niet-medische mondkapjes zijn toegestaan. Ook een zelfgemaakt mondkapje mag, maar sjaals en bandana’s zijn niet toegestaan. Optioneel kan (als extra bescherming) een spatscherm/face shield of spatbril gedragen worden. Dit vervangt niet het mondneusmasker.

Mag ik een klant weigeren die geen mondkapje wil dragen?

Ja, de klant is verplicht een mondkapje te dragen gedurende de behandeling. Alleen als de klant verklaart dat hij of zij om medische redenen of medische beperkingen geen mondkapje kán dragen, dan hoeft het niet. Kappers en handhavers (boa’s) moeten redelijk omgaan met deze groep mensen. Ze hoeven hier geen schriftelijk bewijs van te hebben. We raden je wel aan de andere aanwezigen in de salon te informeren als je iemand binnen hebt die geen mondkapje kan dragen. 

Mag ik als medewerker  weigeren om een mondkapje te dragen en wel werken?

In principe moet iedere medewerker een mondkapje dragen. Alleen als  werknemer vanwege een (zichtbare of onzichtbare) beperking of chronische ziekte niet in staat is een mondkapje te dragen of op te zetten, of hierdoor ernstig ontregeld raakt, hoeft er geen mondkapje gedragen te worden.  Dit gaat dus alleen om ernstige (met name medische) gevallen.

Mag het mondkapje bij de klant af bij het behandelen van een baard of snor of een andere gezichtsbehandeling?

Tijdens een gezichtsbehandeling aan een baard of snor of andere gezichtsbehandeling mag de klant zelf tijdelijk het mondkapje afzetten. Zodra deze behandeling is voltooid, moet de klant zelf het mondkapje weer opzetten.

Mag het mondkapje af bij de klant bij het kleuren?

Tijdens het aanbrengen van de kleur en uitspoelen moet het mondkapje op blijven, omdat de kapper geen 1,5 meter kan handhaven. Tijdens het inwerken van de kleuring kan het mondkapje eventueel tijdelijk door de klant afgezet worden. De klant moet dan wel 1,5 meter afstand houden tot andere aanwezigen in de salon. Hierna moet de klant het mondkapje zelf weer opzetten.

Mag het mondkapje af bij de klant bij het wassen van het haar?

Nee, want de kapper kan bij het wassen van het haar geen 1,5 meter afstand houden.

Moeten  de klanten in de wachtruimte of aan de wachttafel ook een mondkapje dragen?

Nee, wanneer de klant niet wordt behandeld en op één plek blijft zitten hoeft dit niet, mits er 1,5 meter afstand zit tussen de kapper en (wachtende) klanten onderling. Wanneer de klant zich verplaatst, of bijvoorbeeld naar het toilet gaat, moet eerst het mondkapje weer volledig opgezet worden.

Moet ik als ambulante kapper ook een mondkapje dragen bij mijn klanten thuis?

Nee, dit is niet verplicht omdat je in een woonhuis aan het werk bent. Maar we adviseren je dringend om het wél te doen, voor je eigen veiligheid en die van je klant.

Als ik mijn salon sluit tijdens de behandeling, moet ik dan toch een mondkapje dragen?

Ja, deze verplichting blijft gelden, ongeacht of de deur van je salon op slot is of open.

Als je geen mondkapje draagt, riskeer je dan een boete?

Ja, als je als kapper geen mondkapje draagt, riskeer je per keer een boete van € 95,00. De klant is zelf verplicht en verantwoordelijk om een mondkapje te dragen en krijgt ook zelf de boete als hij of zij dit niet doet. De kapper moet uiteraard de klant wijzen op de mondkapjesplicht, maar kan geen boete krijgen voor het gedrag van de klant.

In de bijlage de vernieuwde protocol " Veilig naar de kapper in coronatijd"

Willem Kruithof,
Bestuurder CNV Vakmensen
M. 06 5160 1998
E. w.kruithof@cnvvakmensen.nl


 

 

 

Downloads