‘Gouden’ emmers en natte dweilen voor Amsterdamse hotels

CNV-team vraagt met ludieke actie aandacht voor hotelschoonmakers

Zes bekende Amsterdamse hotels kregen op woensdag 10 mei een bezoekje van het CNV-team voor hotelschoonmakers. De hotels kregen symbolisch een ‘gouden’ emmer of een natte dweil uitgereikt. Met de ludieke actie vraagt de bond aandacht voor de vaak belabberde werkomstandigheden voor hotelschoonmakers.

Drie hotels werden beloond met een ‘gouden’ emmer, omdat ze onlangs de Schoonmaakcode hebben ondertekend:

  • Hotel Casa
  • Hotel Grand Amrath
  • Hotel l’Europe

Hotels nemen verantwoordelijkheid

Door de Schoonmaakcode te ondertekenen, nemen de hotels hun verantwoordelijkheid voor de werkomstandigheden van de hotelschoonmakers. Die zijn vaak niet bij het hotel zelf in dienst, maar worden ingehuurd via een schoonmaakbedrijf. Hotels die de Schoonmaakcode ondertekenen, beloven onder meer dat ze erop toezien dat de schoonmaak-cao goed wordt nageleefd, dat er een veilige werkplek is en dat de schoonmakers een nette opkomstruimte hebben.

Gewerkte uren worden niet altijd goed uitbetaald

CNV Vakmensen vraagt al jaren aandacht voor de situatie van de hotelschoonmakers. Want er gaat het nodige mis. Veel schoonmakers werken onder grote tijdsdruk en verdienen uiteindelijk onder het minimumloon, omdat ze vaak worden afgerekend op het aantal kamers dat ze per uur schoonmaken. CNV Vakmensen wil dat er een einde komt aan deze moderne slavernij. De bond roept daarom alle hotels op om de Schoonmaakcode te ondertekenen, zodat zij ook aanspreekbaar zijn op het naleven van de cao en op hun verantwoordelijkheid voor een prettige en veilige werkplek.

Natte dweilen voor 3 hotels

Niet alle hotels hebben daar een boodschap aan en weigeren – ondanks herhaald aandringen – om hun handtekening te zetten onder de Schoonmaakcode. Drie Amsterdamse hotels kregen om die reden een natte dweil uitgereikt:

  • Hotel Krasnapolsky
  • Hotel W
  • Hotel Banks Mansion

Hotels staan open voor vervolggesprek

De managers die de dweilen in ontvangst namen, bleken onvoldoende of zelfs helemaal niet op de hoogte te zijn van het bestaan van de Schoonmaakcode. Ze beloofden ter plekke om dit intern te bespreken en stonden open voor een vervolggesprek. Als de hotels zich dan ook achter de code scharen, komt het CNV-team langs om alsnog een ‘gouden emmer’ uit te reiken.