Het openbaar vervoer is zwaar geraakt door de coronacrisis. Alleen dankzij honderden miljoenen overheidssteun konden de bussen en trams blijven rijden. En ook nu is het aantal reizigers nog lang niet op het niveau van voor de coronacrisis (op pakweg 70%). ‘Onze leden realiseren zich heel goed dat veel OV-bedrijven er beroerd voor staan en aan het infuus van de overheid zitten. Tegelijkertijd zijn we tijdens de cao-onderhandelingen wel blijven hameren op het belang van een loonsverhoging en een goede ouderenregeling’, zegt Chikhi.
CNV-leden accepteren cao-eindbod
Het cao-eindbod van de werkgevers, waar de leden van CNV Vakmensen in maart al mee hebben ingestemd, bevat een eenmalige uitkering (van in totaal 1.200 euro) en een loonsverhoging van 2,8% per 1 juli 2022. Daarnaast bevat het eindbod een regeling om tot twee jaar eerder te kunnen stoppen met werken. ‘Onze leden zien dat dit het maximaal haalbare is. Het huidige inflatieniveau is op dit moment niet bij te benen met loonsverhogingen, dat is gewoon niet realistisch’, zegt mede-onderhandelaar Evert Jan van de Mheen.
Verwarring over acties
In het land is verwarring ontstaan over stakingsacties van chauffeurs komende tijd. ‘Het beeld dat de acties namens álle chauffeurs plaatsvinden, klopt in ieder geval niet’, zegt Van de Mheen. ‘Wij gaan onze leden niet oproepen om actie te voeren, dus veel bussen en trams zullen komende tijd gewoon rijden. Tegelijkertijd respecteren wij de acties van onze collega-bond. Onze leden gaan géén ritten van stakers overnemen. Met de werkgevers en met de FNV-collega’s hebben we daar goede afspraken over gemaakt, zodat chauffeurs die wel willen werken niet in de problemen komen.’
Blik gericht op de volgende ronde
De CNV-onderhandelaars beschouwen de huidige cao – vanwege de coronacrisis en de nasleep daarvan - als een ‘bescheiden tussen-cao’. ‘We hebben onze blik vooral gericht op de volgende cao-ronde’, zegt Chikhi. ‘Arbeidsomstandigheden, werkdruk en meer waardering staan voor ons hoog op de agenda. Want als de coronacrisis één ding duidelijk heeft gemaakt, is dat de marktwerking in het openbaar vervoer veel te ver is doorgeschoten. OV-bedrijven hebben werknemers tot sluitpost op de begroting gemaakt en daar betalen ze nu de prijs voor, met grote personeelstekorten en een hoog ziekteverzuim. Als ze dat ook inzien, kunnen we afspraken gaan maken over hoe het echt beter kan.’
Lees ook de blog van Hanane en Evert Jan op OVPro (december 2021) >
Laat een reactie achter.