Enquête voor winkelmedewerkers AS Watson

Het afhelpkwartiertje, de naam zegt het al.. Van oorsprong was dit de tijd (veelal een kwartiertje) die bedoeld is om de klanten die vóór 18 uur in de winkel waren, nog te helpen. Dit is werktijd en hierover zou geen discussie moeten bestaan. Ook vanuit werkgever wordt dit volmondig beaamd.

Maar wat doen we nadat de winkel gesloten is? Een inventarisatie daarvan maakt het mogelijk om vast te stellen of het tot werk behoort of niet. We willen graag van jullie horen welke werkzaamheden er verricht worden nadat de winkel is gesloten.

We noemen een paar voorbeelden:

  • Nadat de laatste klant is verdwenen wachten er nog steeds werkzaamheden die verricht moeten worden voordat je definitief de deur kunt sluiten. Je kunt dan denken aan stofzuigen, kas opmaken, spullen die buitenstaan binnen zetten. Kortom alles dat ervoor zorgt dat je de volgende dag weer direct aan de slag kunt. 
  • Een bord binnenhalen kan natuurlijk ook gedaan worden door een collega, terwijl jij bezig bent met het helpen van de laatste klant…... Zo zijn er werkzaamheden/taken die mogelijk gedaan kunnen worden voordat de winkel sluit. De afwas kan gedaan worden op ieder moment dat dit uitkomt, of het vuilnis buiten zetten.
  • Naast het afhelpkwartiertje zijn er, bijv. door krappe bezetting, steeds meer taken die blijven liggen totdat de klanten de winkel uit zijn en de winkel op slot is. Dit werk is allemaal werktijd en dient dus te worden betaald. We noemen dit vaak voor het gemak ook afhelpkwartiertje maar daar is het kwartiertje in feite niet voor bedoeld. 

Om deze discussie goed te kunnen voeren is het belangrijk dat alle werkzaamheden worden benoemd zodat er hopelijk meer duidelijkheid komt. Als er werkzaamheden zijn waar je tijdens je “normale” werkdag niet aan toekomt doordat de begrote tijd niet toereikend is, dan kun je hier ook melding van maken.

Extra tijd inroosteren om de werkzaamheden af te ronden kan mogelijk een oplossing zijn. Om een goed beeld te krijgen van de werkzaamheden die na sluiting van de winkel worden gedaan, verzoek ik je deze digitale enquête in te vullen. Krijg je deze nieuwsbrief per post, dan kun je met dit webadres op internet ook de enquête invullen: https://q.crowdtech.com/7ij2_rJe3Ui8lmbb_GSDgQ 
Op basis van de reacties zullen wij dit onderwerp bespreken met werkgever. Heb je vragen na het lezen van deze nieuwsbrief, neem dan contact met mij op.

Kitty Huntjens,
bestuurder CNV Vakmensen
E k.huntjens@cnvvakmensen.nl
M 06 – 47826 877