Al het nieuws

CNV pleit voor arbeidsmarkttoeslag voor beveiligers op Schiphol

Eenmalige uitkering is een mooi gebaar, maar onvoldoende

Beveiligers op Schiphol krijgen een eenmalige uitkering van 125 euro, als blijk van waardering voor hun inzet in een uiterst drukke periode. CNV Vakmensen pleit er nu voor om hier een vaste maandelijkse arbeidsmarkttoeslag van te maken. ‘Zolang er sprake is van een groot personeelstekort en de werkdruk de pan uit rijst, moeten beveiligers een vaste maandelijkse toeslag van 125 euro krijgen’, vindt onderhandelaar Erik Maas van CNV Vakmensen. ‘Op die manier wordt Schiphol aantrekkelijker voor huidige én nieuwe werknemers.’

Schiphol nam zelf het initiatief voor de eenmalige uitkering. Het geld gaat nu naar de vijf ingehuurde beveiligingsbedrijven, die het bij de komende salarisbetaling van de beveiligers zullen verwerken. Een mooi gebaar, vindt Maas, maar het moet niet bij een eenmalige uitkering blijven. ‘Het personeelsprobleem is niet van de ene op de andere dag opgelost. Het aannemen, opleiden en inwerken van nieuwe collega’s duurt maanden. Dat weet Schiphol ook. Daarom willen we dat Schiphol er een vaste maandelijkse arbeidsmarkttoeslag van maakt, totdat de personeelsproblemen echt zijn opgelost. Zo’n extra toeslag kan helpen om nieuwe mensen te werven en tegelijkertijd te voorkomen dat er nog meer mensen vertrekken.’

Schiphol betaalt nu de prijs

Volgens CNV Vakmensen betaalt Schiphol nu de prijs voor een probleem waarvoor de bond al heel lang aandacht vraagt. Maas: ‘Schiphol is al jaren bezig met een race naar de bodem. Beveiligingsbedrijven worden in een keiharde concurrentie tegen elkaar uitgespeeld, het moet allemaal zo goedkoop mogelijk. Dat moest een keer fout gaan. Er zijn nu simpelweg te weinig beveiligers en het ziekteverzuim is hoog. Het wordt tijd dat het besef doordringt dat het roer om moet en dat werknemers meer aandacht en waardering verdienen. Hopelijk keert de wal nu eindelijk Schiphol.’

Werk kan lichter

In het overleg met Schiphol heeft CNV Vakmensen vorige week ook gepleit voor een aantal praktische maatregelen, die het werk lichter kunnen maken. Dan gaat het bijvoorbeeld over:

  • het opnieuw invoeren van ‘her-scannen’ (reizigers gaan dan voor een tweede keer door het poortje in plaats van meteen gefouilleerd te worden – dit scheelt tijd)
  • voldoende sta-matten of sta-steunen op alle plekken waar beveiligers gedurende langere tijd moeten staan
  • een nieuw onderzoek in de zomerperiode naar de werkbelasting (het vorige onderzoek dateert van 2016)

Schiphol heeft toegezegd binnenkort met een reactie te komen.