OV-staking, waarom nou toch!?

We krijgen veel vragen van reizigers over de stakingen in het openbaar vervoer. Is dat nou nodig en kan het niet anders?

Begrijpelijke vragen. Een staking in het openbaar vervoer heeft enorm veel impact. Veel mensen zijn ervan afhankelijk. En dat is nou precies de reden waarom we ons hier zo druk over maken. En waarom onze leden in actie komen.

Werkdruk is veel te hoog

Want zoals het nu gaat, kan het echt niet. De werkdruk in het openbaar vervoer is veel te hoog. De roosters zijn te krap, veel chauffeurs vallen daardoor ziek uit. Met als gevolg dat anderen de gaten moeten vullen en dat de werkdruk nog verder oploopt. Ook de pauzes zijn veel te kort. In 15 minuten kun je niet fatsoenlijk een maaltijd naar binnen werken.

Staking is een noodsignaal

We zijn hierover al heel lang met de werkgevers in gesprek en hebben ook allerlei voorstellen gedaan om de situatie te verbeteren. Helaas tot nu toe zonder resultaat. Deze staking is daarom een noodsignaal: er moet echt wat gebeuren om de sector weer gezond te maken. Uiteindelijk is dat ook in het belang van de reizigers.

Waarom geen gratis reizen?

Vaak krijgen we de vraag: waarom voeren jullie geen publieksvriendelijke acties? Bijvoorbeeld door mensen gratis te laten reizen? Dat zou inderdaad een sympathieke actie zijn, maar volgens de rechter is dit een vorm van staken. Dat betekent dat werkgevers in zo’n geval loon mogen inhouden. Daar schieten we dus helemaal niks mee op. De bussen rijden dan wel, maar daar betalen de chauffeurs dan zelf voor. Daarom willen we die actievorm niet gebruiken.

Dus daarom staken we

De enige manier die werknemers nu nog hebben om echt iets voor elkaar te krijgen, is een staking. Hoe vervelend het ook is. We hopen van harte dat de acties niet langer zullen duren dan nodig is en dat we er met de werkgevers snel uit gaan komen!

Wat denk jij: Hoeveel minuten pauze krijgt een chauffeur voor een warme maaltijd?

Hoeveel minuten denk je dat een chauffeur de tijd krijgt om zijn warme maaltijd te eten tijdens een late dienst? Het antwoord lees je hier.

Alles op de minuut

In het openbaar vervoer gaat alles op de minuut. Een chauffeur wil graag op tijd bij de haltes en bij het eindpunt zijn. Allereerst voor de reizigers natuurlijk, zodat ze geen overstap of aansluiting missen. Maar ook voor de chauffeur zelf is het belangrijk. Een rit die uitloopt, betekent namelijk meteen: een kortere pauze.

15 minuten voor een warme maaltijd

Een buschauffeur heeft in een late dienst slechts 15 minuten om een warme maaltijd naar binnen te werken. Tijdens de onderhandelingen met de werkgevers hebben we gevraagd of dat niet wat langer kan, naar een pauze van minimaal 20 minuten. We kregen glazige blikken van de werkgeversdelegatie: maar dan krijgen de chauffeurs 5 minuten extra pauze!? Dat ging ze veel te ver, ons voorstel is afgewezen. Zomaar een voorbeeld, want zo zijn er wel meer. Al jaren vragen we aandacht voor de hoge werkdruk. Het wordt nu tijd dat er echt iets aan gebeurt.