Duizend euro erbij voor werknemers in het openbaar vervoer

Werkgevers komen tegemoet aan dringend verzoek van CNV Vakmensen

Alle circa 13.000 werknemers die vallen onder de cao Openbaar Vervoer krijgen in november een extra eenmalige uitkering van 1.000 euro bruto, bovenop de lopende cao. Voor parttimers is de uitkering naar rato van het dienstverband. De extra uitkering geldt ook voor uitzendkrachten. De werkgevers in het openbaar vervoer (VWOV) komen hiermee tegemoet aan een dringend verzoek van CNV Vakmensen.

We hebben de werkgevers vorige week gevraagd om ook hun verantwoordelijkheid te nemen’, zegt CNV-onderhandelaar Hanane Chikhi. ‘De onvoorziene, ongekend hoge inflatie mag niet alleen voor rekening komen van de werknemers, vinden wij. We hebben daarom gevraagd om een forse extra eenmalige uitkering, bovenop de lopende cao. We zijn blij dat we daar vandaag een concrete afspraak over hebben kunnen maken. Die duizend euro extra is voor iedereen erg welkom. We hebben met de werkgevers bovendien de afspraak gemaakt dat deze eenmalige uitkering níet ten koste gaat van de loonruimte voor de cao van volgend jaar.’

Kwestie van goed werkgeverschap

Over de extra eenmalige uitkering is afgelopen dagen achter de schermen intensief onderhandeld. ‘De huidige cao loopt nog tot eind dit jaar, dus goed beschouwd zijn de werkgevers ons niets verplicht’, zegt Chikhi. ‘We hebben natuurlijk er natuurlijk wel op gehamerd dat het ook een kwestie van goed werkgeverschap is om nu iets extra’s te doen. En dan niet een paar honderd euro, maar echt een substantieel bedrag. Duizend euro vinden we reëel, zeker in een tijd met hoge werkdruk, waarin veel van de mensen wordt gevraagd.’

Die hoge werkdruk blijkt ook uit een enquête, die de bond afgelopen maanden onder leden heeft gehouden, zegt mede-onderhandelaar Evert Jan van de Mheen: ‘Maar liefst 3 op 4 werknemers geeft aan dat ze lijden onder de werkdruk. Dat is een schokkend hoog aantal.’

Zo snel mogelijk starten met nieuw cao-overleg

CNV Vakmensen wil daarom liefst zo snel mogelijk starten met de onderhandelingen over een nieuwe cao. De extreme werkdruk wordt een van de belangrijkste thema’s, verwacht Van de Mheen. ‘De bezetting moet omhoog, zodat de chauffeurs meer lucht in de roosters en de diensten krijgen. Nu worden de chauffeurs als puzzelstukjes ingezet om de dienstregeling kloppend te maken. Dat is natuurlijk niet goed. Je ziet de gevolgen, het ziekteverzuim is enorm hoog.’

Ander belangrijk onderwerp is uiteraard de loonsverhoging. Van de Mheen doet ook een beroep op collega-vakbond FNV. ‘Wat ons betreft beginnen de onderhandelingen zo snel mogelijk. De tijd dringt, want de huidige cao loopt al over een paar maanden af. Als we in januari een stevige loonsverhoging willen realiseren, moeten we zo snel mogelijk starten met de onderhandelingen.’