Update CNV Vakmensen: beveiliging Schiphol

Beveiligers hebben de afgelopen maanden met veel inspanning zich ingezet voor de veiligheid op Schiphol. CNV Vakmensen heeft met dank aan alle reagerende leden veel oplossingen kunnen aandragen bij Schiphol over hoe om te gaan met het beveiligingswerk in deze Corona-tijd.
Corona vraagt om improviseren. Zowel van de opdrachtgever Schiphol, de beveiligingsbedrijven als de beveiligers zelf. Iedereen doet zijn of haar stinkende best om Schiphol zo veilig mogelijk te houden. Veilig voor jezelf, voor de passagiers en voor gasten. Om voor een veilige werkplek te zorgen zijn handschoenen essentieel. De handschoenen zijn nu gelukkig gemeengoed geworden tijdens het fouilleren.

Voor passagiers is er de verplichting om een mondkapje te dragen bij de check-in, de security, boarding, reclaim en de teststraat. Op de overige plekken is het een dringend verzoek. Nu is net bekend geworden dat ook beveiligers gebruik kunnen gaan maken van de teststraat op Schiphol. Testen, testen en nog eens testen kan hopelijk bijdragen aan het tegengaan van de verspreiding van Corona. 

CNV Schoonmaak
Schiphol moet natuurlijk ook schoon blijven om besmetting te voorkomen. Samen met FNV Schoonmaak voerde CNV Schoonmaak actie voor plaza om aan Schiphol duidelijk te maken dat deze tijd juist vraagt om meer schoonmaak in plaats van minder schoonmaak. Voor de beveiligers is de schoonmaak ook van groot belang. De hygiene van bijvoorbeeld de bakken, de toetsenborden, de lounges en de vertrekfilters in het algemeen zijn essentieel bij het tegengaan van besmetting door Corona. 

Een voorbeeld: 
Momenteel zijn we met Schiphol in gesprek over het gebrek aan sta-steunen bij Vertrekfilter 4. We kijken nu naar oplossingen om het staan van 2 uur voor beveiligers dragelijk te maken. Mogelijke oplossingen die CNV Vakmensen heeft aangedragen zijn: een verkorte/kleinere versie van de sta-steun, zoals bijvoorbeeld de stastoel die normaal bij de opzetposities staan. Schiphol heeft aangegeven dat er op dit moment alleen te weinig ruimte is om sta-steunen te plaatsen bij V4. Wel heeft Schiphol laten weten dat Schiphol gaat onderzoeken of een ergonomische mat uitkomst kan bieden. CNV Vakmensen heeft alleen signalen dat het aantal matten helaas veel minder verlichtend werkt dan een stasteun of stoel. Een ander idee zou kunnen zijn om de statijd op de M pier te verlagen. Nu is de statijd daar 2 uur, 1,5 uur zou bijvoorbeeld al enorm helpen. 

Kom je in je werk nog onveilige situaties tegen of zie je mogelijke verbeteringen voor jouw werk als beveiliger op Schiphol? Laat het dan gelijk aan CNV Vakmensen weten: e.maas@cnvvakmensen.nl 

ORT 
Over de uitbetaling van de onregelmatigheidstoeslag kwamen de afgelopen tijd veel vragen binnen bij CNV Vakmensen. CNV Vakmensen vindt dat de ORT bij jouw salaris hoort als je deze normaal gesproken ook onvangt voor je werk op Schiphol. Deze toeslag heeft dan ook een structureel karakter en hoor je dus ook te krijgen.

CNV Vakmensen gaat er dan ook van uit dat de beveiligingsbedrijven deze toeslag uitbetalen in de Coronatijd wanneer een beveiliger deze normaal gesproken wel krijgt maar nu niet wordt ingezet vanwege Corona.

Tender 
Maak je je zorgen over de nieuwe tender? CNV Vakmensen kan je bijstaan met al je vragen, straks maar ook nu als jou iets niet duidelijk is. Overgang van onderneming kan veel vragen oproepen en daarom is het dan ook belangrijk om goed geinformeerd te zijn als beveiliger.