Foto van jonge man op straat die zijn tablet leest
Blogs van juristen

Boete UWV kan flink in de papieren lopen

Heb je een terugvordering met boete ontvangen van het UWV, omdat je een vergissing hebt gemaakt bij het invullen van een formulier? Laat het ons dan weten. Wij gaan voor je aan de slag. In de afgelopen periode heb ik meerdere van dit soort zaken bij de hand gehad.

Vergissing

Een vergissing bij het invullen van een ‘urenbriefje’ van het UWV - waardoor je te veel uitkering hebt ontvangen - kan je duur komen te staan. Het UWV vordert namelijk niet alleen het geld terug (dat is eigenlijk ook wel logisch), maar legt daarnaast een flinke boete op. Het gaat vaak om 50 procent van het te vorderen bedrag. Omdat het UWV achteraf controleert, over een langere periode, kan zo’n boete flink in de papieren lopen. Soms gaat het om duizenden euro’s.

Driekwart van de gevallen geen opzet

Deze boetes van het UWV zijn omstreden. Want in driekwart van de gevallen is er helemaal geen opzet in het spel. Het gaat om goedwillende mensen, die het formulier niet goed begrijpen en een fout hebben gemaakt bij het invullen. Dat is overigens niet zo vreemd, want de formulieren blinken niet uit in duidelijkheid. Een veel gemaakte fout is dat mensen zich niet realiseren dat op de formulieren alle uren moeten worden doorgegeven waarover loon is betaald. Niet alleen de gewone gewerkte uren, maar ook overwerk en ziektedagen. En reisuren die door de werkgever worden betaald.

Opeens veel geld terug betalen

Op mijn bureau liggen meerdere dossiers van mensen die zich bij ons hebben gemeld. Ze zitten op zo’n moment echt in de problemen. Ze moeten opeens veel geld terug betalen. Vaak schamen ze zich ook nog. Ze worden door het UWV behandeld als een fraudeur, terwijl ze absoluut niet met opzet verkeerde informatie hebben doorgegeven. Sterker nog, ik weet van iemand die vooraf met het UWV heeft gebeld hoe het zat met reisuren, of hij die er ook bij moest tellen. "Nee hoor, dat hoefde niet", kreeg hij te horen. En dan achteraf wel een boete krijgen van 1.750 euro. Wij zijn voor hem een procedure gestart, maar het is natuurlijk heel moeilijk om te bewijzen dat het UWV aan de telefoon verkeerde informatie heeft verstrekt.
In een ander geval, waarbij de overuren niet goed waren doorgegeven, ging het om een boete van 2.430 euro. Dat hebben we uiteindelijk met veel moeite kunnen terugbrengen tot 120 euro.
Het UWV realiseert zich overigens ook dat mensen makkelijk fouten kunnen maken met het formulier. Vanaf 1 juli stopt het UWV daarom met het uitdelen van boetes voor deze zogenaamde ‘witte fraude’ (het onbewust en niet met opzet verstrekken van verkeerde gegevens). Dat is goed nieuws.

Lopende procedures

Maar de vraag is dan: wat gebeurt er met de lopende procedures? We hebben nu meerdere zaken lopen, waarover we misschien nog maandenlang moeten gaan procederen. Terwijl het boetesysteem inmiddels al is aangepast. Wij pleiten bij het UWV daarom voor een coulante behandeling voor deze gevallen. Het zou goed zijn als het UWV dan nu meteen al schoon schip maakt en een streep haalt door alle lopende procedures waarbij een boete is opgelegd. Daar gaan wij ons best voor doen. Zit je ook in zo’n situatie? Meld je dan bij ons!

Margriet Kuiper
Jurist bij CNV Vakmensen

Lees andere blogs
Margriet Kuiper

Marjolijn van Zeist is jurist bij CNV Vakmensen en blogt over haar werkzaamheden.

 

Op de hoogte blijven?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief. Je ontvangt 1x per maand ons nieuws over werk en inkomen.

Ja, ik meld me aan

De voordelen van CNV Vakmensen

  • Deskundig advies over werk en inkomen
  • Rechtshulp voor werk en inkomen
  • Rechtshulp voor privé situaties
  • Hulp bij je belastingaangifte
  • Korting op verzekeringen
  • Informatie en advies bij ziekte

Word lid