Foto van jonge man op straat die zijn tablet leest
De vakbond die verschil maakt
Bruggen bouwen, midden in de maatschappij
Kennisbank

Feedback vragen: zo doe je dat

Wil je wat bijleren maar weet je niet wat? Wil je tips of advies om beter te functioneren? Wil je een nieuwe uitdaging? Feedback kan het antwoord geven.

360 graden feedback

Bij sommige bedrijven is het heel gewoon om regelmatig feedback te krijgen. Er is dan vaak een structuur opgezet rondom feedback geven en ontvangen. Een systematiek is bijvoorbeeld de 360 graden feedback, waarbij je je niet alleen van je leidinggevende feedback krijgt, maar ook van collega’s, klanten en jezelf. Vaak ook is de feedback dan gekoppeld aan persoonlijke ontwikkelingsplannen. 

Vraag om een gesprek

Ook als feedback geven en vragen in jouw bedrijf niet gebruikelijk is, kun je erom vragen. Je hoeft niet te wachten op een functioneringsgesprek. Je kunt je leidinggevende natuurlijk ook op andere momenten vragen om een gesprek over je functioneren en mogelijkheden. Daar is hij of zij voor. Vraag om een gesprek onder 4 ogen op een rustig moment en bespreek je vragen over je eigen functioneren en mogelijkheden. 

Download het feedbackformulier

Wil je je leidinggevende of collega's vragen om feedback? Dan kun je het feedbackformulier van CNV Vakmensen gebruiken.

Download het formulier hier

Verschillende feedbackmethoden

Niet altijd is je leidinggevend de enige of aangewezen persoon om feedback aan te vragen. Juist collega’s kunnen feedbackverschaffers zijn. Zij maken jou meer uren per dag mee dan je leidinggevende en kennen de problemen van alledag even goed als jij. In overleg met je leidinggevende of met een medewerker van de afdeling P&O kun je kiezen hoe je dat aanpakt. Je kunt kiezen voor de 360 graden methoden, een vragenlijst die je collega’s voorlegt.

Stappenplan voor het vragen om feedback:

  1. Bepaal van wie je feedback wilt krijgen.
  2. Kies een goed moment voor je vraag of vragen.
  3. Wees bereid om de feedback ook echt te horen. Moeilijker dan feedback vragen is misschien wel feedback ontvangen en serieus nemen. Vraag door als je iets je horen krijgt dat je niet herkent of snapt.
  4. Stel duidelijke en specifieke vragen over je functioneren.
  5. Stel open vragen (vragen die beginnen met wat, hoe, wie en waarom zodat je collega’s niet alleen met ja of nee antwoorden).
  6. Besef goed dat feedback die je krijgt betrekking heeft op je gedrag in een specifieke situatie. Het gaat niet om wie je bent.
  7. Evalueer de feedback en leer ervan.

feedback vragen

 

Word nu lid

  • Deskundig advies  
  • Rechtshulp voor werk en privé 
  • Hulp bij je belastingaangifte 
  • Korting op verzekeringen 
  • Informatie en advies bij ziekte

En ontvang 50% korting