Al het nieuws

Nieuwjaarswens voor agents die voor GGD bellen

leeg

Voor de medewerkers die bellen voor de verschillende GGD-lijnen is onderstaand persbericht verstuurd. In de Cao Contactcenters zijn we voor alle agents bezig om een loonsverhoging te realiseren maar het verschil in loon tussen degenen die bij een contactcenter werken en die bij de GGD zelf bellen is (te) groot. Ken je collega's die voor de GGD en werken? Deel dan dit bericht.

Nieuwjaarswens CNV Vakmensen: 
‘Zelfde uurloon voor alle medewerkers die bellen namens de GGD’

Wat CNV Vakmensen betreft krijgen medewerkers die door de GGD via de facilitaire contactcenters worden ingeschakeld volgend jaar hetzelfde uurloon als hun bellende collega’s die rechtstreeks onder de GGD vallen. CNV-onderhandelaar Roderik Mol: ‘Ik wens dat zij in het nieuwe jaar ook minimaal 14 euro per uur ontvangen in plaats van de schamele 10 euro zonder pensioen nu.’

Wat is er aan de hand?

Na het uitbreken van de coronapandemie in 2020 had de GGD onvoldoende eigen medewerkers in dienst om alle telefoonlijnen te bemensen. Denk aan de vaccinatielijn, de testafsprakenlijn of aan het bron- en contactonderzoek. Om meer mensen aan de telefoon te krijgen werd een Europese aanbesteding gedaan. Uiteindelijk werd de opdracht gegund aan grote multinationals die daar grote winsten aan over hielden (*)
Zo gebeurde het dat werknemers van meerdere facilitaire contactcenters de GGD-medewerkers kwamen ondersteunen. Ze hanteerden wel namens de GGD de telefoon, maar traden niet bij ze in dienst en bleven onder de cao voor facilitaire contactcenters vallen.

Geen vetpot

‘En juist daar wringt de schoen’, zegt CNV-bestuurder Roderik Mol, ‘want die cao is bepaald geen vetpot. Sterker nog, hij verloopt eind dit jaar en het is maar de vraag of er in 2022 een nieuwe komt.’ Mensen in dienst van de facilitaire contactcenters die nu voor de GGD bellen verdienen vaak maar €10 per uur en bouwen nul pensioen op. Ook de zorgbonus was niet voor hun. Daar staat tegenover dat er onlangs wel een principeakkoord is bereikt over de cao waar de medewerkers van de GGD onder vallen, dus ook die van de callcentra in eigen beheer van de GGD.
Mol: ‘Voor hen is in het nieuwe jaar een minimumloon van 14 euro per uur afgesproken. En een goed pensioen hadden ze al.’

Belangrijk werk

Mol vervolgt: ‘Het werk dat al deze mensen doen is ontzettend belangrijk om de pandemie te bestrijden. Des te schrijnender is het dat een deel van hen daar minder, zeg maar ronduit slecht, voor wordt beloond. Wat mij betreft vallen ze in het nieuwe jaar allemaal onder dezelfde voorwaarden. Dus met een uurloon van minimaal €14 en met een goede pensioenopbouw.’

Rol voor de overheid

Daarbij heeft de CNV-bestuurder een boodschap voor de Nederlandse overheid: ‘Denk bij de aanbesteding (**), waar in totaal 2 miljard euro mee gemoeid is, aan wat de gevolgen zijn voor mensen en hun arbeidsvoorwaarden! 10 euro (***) en geen pensioen is niet meer van deze tijd. Koop de kennis van deze bedrijven in, maar laat het werk onder eigen leiding en toezicht verrichten zodat de inlenersbeloning van minimaal €14 en een pensioen geldt. Bovendien heb je dan meer controle.’

Geen medewerking

Om het niet bij een nieuwjaarswens alleen te laten, zet CNV Vakmensen in het nieuwe jaar alles op alles om ook voor de facilitaire contactcenters een goede cao overeen te komen. Al willen de werkgevers nog niet echt meewerken.

* Zie ook artikel Folow The Money https://bit.ly/3Hvk0nv  
**  https://www.tenderned.nl/tenderned-tap/aankondigingen/240307 en https://www.binnenlandsbestuur.nl/callcenters  

*** de werknemers bij test en afspraken verdienen € 10, bij het bron- en contactonderzoek, wat veeleisender werk is, €12,50 - €13.
** dit nieuwsbericht is naar alle leden bij de callcenters gegaan, kan dus zijn dat jij niet voor de GGD werk. Helaas kunnen we in het ledensysteem geen onderscheid per project maken.

Reageren

Wil je reageren of heb je een vraag? Ga naar de cao-pagina Het hele cao-traject is daar te volgen en tijdens alle fases  kun je meepraten en je vraag stellen.

Roderik Mol, bestuurder CNV Vakmensen
M 06 2047 1890 / r.mol@cnvvakmensen.nl