Al het nieuws

Cao contactcenters: leden stemmen voor

De overgrote meerderheid van de leden hebben ingestemd met het eindbod van werkgevers. Daarmee komt er een nieuwe cao. De teksten van de cao volgen zo snel mogelijk.

Eindelijk is er weer een cao. In juni 2019 begonnen de eerste gesprekken met de werkgevers (WFC) voor een nieuwe cao Facilitaire Contact Centers.

Door het coronavirus lagen de overleggen begin dit jaar stil. En toen de onderhandeling verder ging, moesten de werkgevers eerdere voorstellen op oranje zetten door de economische gevolgen. De gesprekken zijn op afstand verder gegaan. Toen kwam er een eindbod en nu hebben jullie voorgestemd.

Teksten
Binnenkort zullen we de teksten uitwerken en aan jullie presenteren. De tekst zal ook door kaderleden kritisch worden bekeken. Hieronder nog even de belangrijkste punten uit de cao. Heb je vragen mail dan naar r.mol@cnvvakmensen.nl

Veranderingen in de cao

De belangrijkste veranderingen van een cao zetten we graag voor je op een rij.

Looptijd cao

De cao is geldig vanaf 1 oktober 2019 tot en met 31 december 2021. De vorige cao eindigde op 30 september 2019.

Loon per 1 januari 2021

Junior medewerker van start tot 1 jaar: 101,5% van het wettelijk minimumloon (WML), dus 1,5% boven het minimumloon. Alle medewerkers verdienen straks volgens de cao meer dan het minimumloon.
Medior medewerker vanaf 1 jaar tot 2 jaar (plus een goede beoordeling): 103,5% WML, dus 3,5% boven WML.
Senior medewerker vanaf 2 jaar (plus een goede beoordeling): 105,5% WML, dus 5,5% boven WML.

Thuiswerkvergoeding

In de afgelopen cao is geen thuiswerkvergoeding geregeld. Dit is nieuw en gaat per 1 januari in.

  • Bedrag op fulltimebasis volledig vanuit huis met je eigen apparatuur: € 35,- per maand
  • Bedrag op fulltimebasis volledig vanuit huis met laptop/PC van werkgever: € 25,- per maand

Eenmalige bonus

Alle medewerkers die werken bij een bedrijf dat lid is van de WFC-leden per 1 oktober 2020, ontvangen in januari 2021 een eenmalige bonus van €75,-. Voorwaarden die hierbij gelden zijn:

  • Agent is op 1 januari 2021 minimaal 6 maanden in dienst;
  • Bonusbedrag is op basis van fulltime dienstverband (40 uur per week) en wordt naar rato verrekend over het gemiddeld aantal gewerkte uren per week over de laatste 6 maanden;
  • Bonus is bruto.

Pensioen

We gaan overleggen over het invoeren van een pensioen in de volgende cao. Pensioenafspraken maken duurt soms wat langer. Daarom beginnen we nu al met de overleggen.

Cao voor iedereen

We gaan onderzoeken of de cao voor alle werknemers gaat gelden. Dan geldt de volgende cao niet alleen voor agents of callcentermedewerkers, maar voor al je collega’s.

Zie verder: https://www.jeachterban.nl/callcenters/cao-2019/b/stemmen/posts/stem-op-het-eindbod-van-je-nieuwe-cao