350 Euro is ook veel geld voor Flexwerkers

Werk jij als flexwerker thuis en krijg jij ook niet al je werktijd betaald? We krijgen vragen van leden die niet al hun werktijd betaald krijgen. Wat kun je hieraan doen?

Als je thuis werkt moet je vaak inloggen om je werk te kunnen doen. Het komt voor dat inloggen tot problemen leidt of dat de verbinding hapert. Wie betaalt dat?  Ben jij ingeroosterd en klaar om te werken, dan gaat de teller lopen. Dit is voor rekening werkgever, vinden wij als vakbond.

Uren
Wij krijgen van werknemers -vooral uitzendkrachten- signalen dat niet alle uren worden betaald. Werkgevers vinden dit vaak jouw probleem tenzij het overduidelijk is dat het werkgevers schuld is.
Wij zijn van mening dat werkgever uren die jij probeert in te loggen gewoon moet betalen. Ben je eenmaal ingelogd en wordt de verbinding verbroken, dan geldt hetzelfde. Het risico ligt bij werkgever. Dat geldt natuurlijk niet voor degenen die expres de stekker uit de modem trekken en zeggen dat ze niet kunnen werken.
Werkgever heeft er namelijk voor gekozen om jullie thuis te laten werken. De eis die gesteld is dat je een goede internetverbinding hebt en vaak mag je met je eigen device werken.
Als het dan niet werkt, is dat een risico van werkgever. Werkgever moet zorgen dat zijn systemen kunnen werken met goed werkende thuisverbindingen. Dus kun jij thuis via jouw verbinding bellen, tv kijken, of gamen, dan moet werkgever gewoon zorgen dat zijn systeem jouw verbinding ook aankan.

Je eigen device/apparaat?
Werkgever laat jou op een eigen device werken. Daar worden minimumeisen aan gesteld. Werkgever moet er ook gewoon voor zorgen dat zijn systemen met deze eigen devices kunnen communiceren en werken. Je kunt tenslotte ook tv kijken, gamen of bellen met je eigen device.
Daarom zijn wij van mening dat in geval je op een helpdesk werkt en jouw verbinding eruit klapt, dit voor rekening van werkgever komt. Die uren zijn ondernemersrisico en moeten gewoon betaald worden.

Advies
Hou dus zelf ook goed bij hoeveel uur je werkt. Je kunt gewoon bij de Action een schriftje kopen of je maakt een Excel-bestand en houdt het heel precies bij. Controleer vervolgens elke week of jouw gewerkte uren kloppen met wat je betaald krijgt.
Voor uitzendkrachten geldt bovendien dat als het uitzendbureau gebruik maakt van het urenregistratiesysteem van de inlener, je recht hebt op inzage en een afschrift van deze oorspronkelijke registratiebestanden. Dit staat in de CAO Uitzendkrachten.

Het gaat om veel geld!
Veel werkgevers vinden dat je niet zo op je strepen moet staan en dat het slechts om 15 minuten gaat. Maar stel dat er per gewerkte dag 15 minuten niet uitbetaald worden, dan telt dit op tot 1 uur en 15 minuten per week. En stel dat je er een half jaar werkt en 10 euro verdient per uur. Dan is dat inclusief vakantiegeld al snel 350 euro. Toch veel geld! En voor een werkgever met 2000 man personeel loopt dit op tot 700.000 Euro!

Klopt het niet?
Sommige uitzenders en inleners zeggen dan dat je binnen 1 of 2 weken moet reageren en dat je daarna pech hebt. Dit is niet zo. De wet regelt dat je dit soort zaken tot 5 jaar na dato kunt aankaarten. Daarna is het pas verjaard. Dus laat je niet ontmoedigen als men zegt dat je te laat bent. Als je merkt dat het niet klopt, stuur dan het uitzendbureau een e-mailbericht met het aantal uren dat je tekort hebt, en sluit af met de opmerking dat je binnen 2 weken antwoord en betaling tegemoet ziet. 

Betaalt werkgever niet?
Dan kun je mij altijd mailen. Ik pak deze zaak op voor onze leden. Niet-leden geef ik tips en advies (N.B. je kan ook onder bepaalde voorwaarden lid worden, dus met een probleem je aanmelden.)

Vragen
Heb je nog vragen? Mail dan naar
Roderik Mol, bestuurder Flexwerk CNV Vakmensen
E r.mol@cnvvakmensen.nl