Update Schiphol beveiliging

Vorig jaar werd het Schiphol akkoord afgesloten tussen vakbonden CNV Vakmensen, FNV en Schiphol. Dit jaar zijn er diverse werkafspraken die omgezet gaan worden in de praktijk. We nemen jullie even mee in de laatste stand van zaken.

Sociale dialoog tafel 

In het Sociaal akkoord is opgenomen dat Schiphol een plek moet zijn waar de medewerkers van alle werkgevers op Schiphol met plezier hun werk verrichten tegen eerlijke arbeidsvoorwaarden en onder veilige en gezonde arbeidsomstandigheden. De vakbonden CNV Vakmensen, FNV en Schiphol monitoren de situatie gezamenlijk aan de Sociale Dialoog-tafel, die onlangs is gestart. Ook werkgevers op Schiphol en hun medewerkers zullen worden uitgenodigd aan de tafel deel te nemen.

Oproep

CNV leden kunnen ook deelnemen aan bijvoorbeeld verbeteringen die nog moeten worden aangebracht in de roosters, toekomstige tenders en het verbeteren van de arbeidsomstandigheden. Wil je daarover meedenken? Stuur dan je reactie naar: e.maas@cnvvakmensen.nl 

De afspraken 

In het Sociaal akkoord zijn belangrijke afspraken gemaakt over:

- de rustruimtes (gewenste verbeteringen)
- koffie/ thee/ water voorzieningen
- stages (stages zijn een leertraject en geen inzet voor volwaardige functies)
- de zomer- en objecttoeslag
- roosters en werktijden (maximaal 10 per dag per 2 januari 2023) 
- het verbeteren van de airsides (vrachtposten en rustruimten) 
- de aaneengesloten verlof vakantieperiode (mei - oktober, minimaal 10 dagen aaneengesloten)
- de Sociale standaard 'werken op Schiphol' (maatschappelijk en sociaal verantwoord opdrachtgeverschap) voor de toekomstige tenders. 
- Agressie en werkdrukmeting 
- Vakbondsfaciliteiten, zoals overlegruimtes en inzet vakbondsverlof. 

Een aantal van deze afspraken zijn al in de praktijk gebracht, of worden nog voorbereid. Een delegatie van de CNV kaderleden zijn recent in gesprek geweest met Schiphol. Hierin is het laatste tenderproces geevalueerd en het werkplezier plus de huidige werkomstandigheden besproken. 

Tender

  • Beveiligers hebben de wens uitgesproken dat het volgende tenderproces anders zou moeten gaan. Beveiligers hebben bijvoorbeeld opgemerkt dat beveiligers die bij een beveiligingsbedrijf werken die een aanbesteding op Schiphol behoudt, ook bij dat bedrijf zouden moeten kunnen blijven werken. Want als andere bedrijven ook ervaren mensen hebben, dan is er geen noodzaak om mensen te spreiden over andere bedrijven.

Werkomstandigheden

  • De sociale cohesie wordt genoemd als een belangrijke factor waardoor met plezier gewerkt kan worden. Beveiligers hebben aangegeven dat nieuwe mensen na 1 jaar een vast contract zouden moeten krijgen voor meer zekerheid.
  • Het komt helaas nog best vaak voor dat het koffiezetapparaat defect is, er geen drinkwater beschikbaar is, de zeepdispensers stuk zijn etc. Dat kan bijvoorbeeld opgelost worden door kwalitatief betere apparaten te plaatsen, die minder storingsgevoelig zijn. Er worden nu wel meldingen gemaakt, maar die kunnen sneller worden opgepakt. Ook de kwaliteit van de schoonmaak van rustruimtes kan nog beter. 
  • Het gebruik maken van sanitair is nog steeds een issue. Beveiliging aan de PAX-kant moet gebruik maken van sanitair van reizigers, die soms te druk zijn. Er is vaak al weinig tijd en dan is het onhandig dat je afhankelijk bent van openbare toiletten.  

 

Roosters

  • Beveiligers geven aan dat de instapmomenten die beveiligingsbedrijven inroosteren en wat Schiphol vraagt aan beveiligingsinzet nog beter op elkaar afgestemd kan worden. 
  • Er werken momenteel veel zzp-ers in de Schiphol beveiliging. ZZP-ers en uitzendkrachten hebben meer vrijheid in het kiezen van roosters. Dit is geen gewenste situatie voor de vaste werknemers. CNV heeft bij Schiphol aangegeven dat het aantal ZZP-ers verder teruggebracht zou moeten worden. 
  • Werkoverleg is van groot belang zo geven beveiligers aan, naast uitwisseling/ overleg tussen SO’s en beveiligers.

Objecttoeslag
  • De 2,50 objecttoeslag lijkt verschillend te worden meegenomen in de berekening van bijvoorbeeld verlofuren. Hierover is zowel bij de betreffende bedrijven als Schiphol melding van gemaakt.  
  • Heb jij 1 januari 2023 gewerkt maar heb je te weinig betaald gekregen? Laat het ons dan weten via info@cnv.nl

Doe mee!

Als er onderwerpen zijn uit het Schiphol akkoord waarover je wil meedenken? Laat het dan weten door te mailen naar: e.maas@cnvvakmensen.nl 


Erik Maas
Vakbondsbestuurder CNV Vakmensen
e.maas@cnvvakmensen.nl