Update CNV Vakmensen: beveiliging Schiphol

De drukte neemt toe, maar er gaat nog steeds veel mis op Schiphol. Hoewel we dit regelmatig melden, verandert er nog te weinig. Even een korte schets over de laatste ontwikkelingen en signalen die bij ons binnen komen. Oproep aan de beveiligers blijft: mocht je je onveilig voelen vanwege de toenemende drukte? mail dan gelijk info@cnv.nl.
Schiphol heeft aan de vakbonden aangegeven dat er een aanzienlijke kans bestaat dat het de komende zomer veel drukker kan worden dan het nu is. Dit betekent oppassen geblazen om nieuwe Covid-besmettingen te voorkomen. Merk je dat het drukker wordt in de lounges en dat je de veiligheid op de werkplek afneemt, laat het ons dan direct weten.

Drukte in de lounges
CNV Vakmensen krijgt veel signalen dat de 1,5 meter afstand niet gehandhaafd wordt in de lounges en op de werkplek. Met namen V2 en V3 zijn veel te druk en de coronamaatregelen worden niet voldoende worden nageleefd. Dit lijkt nu nog vooral piekdrukte te zijn, op andere momenten kan het rustiger zijn. In de lounges zitten collega's te eten en te drinken, een mondkapje is dan geen optie. Des te belangrijker is het dat de 1,5 meter afstand dan wel wordt nageleefd.

Te dicht op elkaar op de werkplek
Ook geven beveiligers aan dat groepen beveiligers te dicht bij elkaar komen op de werkplek. Beveiligers geven daarnaast aan dat er steeds meer security-lanes naast elkaar geopend worden. Hierdoor ontstaan situaties dat twee teams naast elkaar werken in een smalle ruimte. Tref je onveiligen situaties aan op je werkplek, geef het direct door info@cnv.nl.

Maximum aantal bezoekers
Bij de winkels en toiletten op Schiphol hangt een bord met het aantal maximum bezoekers. Eigenlijk zou er ook een maximum aantal bezoekers voor de lounges moeten zijn. Dit is nu niet het geval. Het lijkt CNV Vakmensen noodzakelijk met het oog op het uitvoeren van de geldende coronamaatregelen. 

Ventilatie
Ook zijn er vragen over de ventilatie bij ons binnengekomen. De lounges hebben geen ramen die open kunnen en vaak zelfs geen daglicht. Volgens Schiphol is de ventilatie op orde, CNV Vakmensen zou hier graag een onderbouwing van willen zien. Om de zorgen bij beveiligers weg te nemen is onze suggestie om CO2-meters op te hangen. Om de luchtkwaliteit in de lounges te monitoren en de zorgen bij het personeel weg te nemen.

Opnieuw dringende oproep aan Schiphol en de bedrijven
CNV Vakmensen heeft inmiddels meerdere keren aan Schiphol en de beveiligingsbedrijven aangegeven dat de coronamaatregelen onvoldoende worden nageleefd in de lounges. Ook de spatschermen bij opzetpositie op V3 zijn nog steeds niet aansluitend, zo zien we aan de klachten die hier nog steeds over binnenkomen. CNV Vakmensen heeft Schiphol daarom nogmaals dringend opgeroepen om de signalen op te pakken en zo snel mogelijk op te lossen. Met de naderende drukte van de zomer op komst is er geen tijd meer voor uitstel. 

Loungebezoeken
CNV Vakmensen zal de komende weken weer een aantal keren in de lounges langskomen om met de beveiligers te spreken op de werkvloer en om te kijken of de situatie op de werkvloer verbeterd is.

Arbeidsduurverkorting en 'Schiphol'-uren
Per 1 januari dit jaar is de fulltime werkweek voor beveiligers verlaag van 38 uur naar 37 uur. Het betekent dat je minder werkt voor hetzelfde salaris. Op veel bedrijven is echter de fulltime werkweek van 38 uur in stand gebleven en krijgen beveiligers daarvoor in de plaats een zogenaamd 'Schiphol-uur'. Dat is niet conform de afspraak. Het betekent namelijk dat toeslagen nog steeds zijn gebaseerd op de 38-urige werkweek in plaats van op de 37-urige werkweek. Toeslagen zijn daarom te laag.

Minuren
De minuren die beveiligers afgelopen periode hebben opgelopen geven ook veel problemen. Vorig jaar hebben wij hier een duidelijk verhaal over afgegeven.  Zie hier. We komen hier binnenkort op terug.

CTSN
Beveiliger CTSN heeft tot nu toe geweigerd om zich aan de spelregels te houden die bij een contractwisseling horen. We zijn samen met onze leden in onderhandeling met dit bedrijf om er voor te zorgen dat er een werkbare situatie ontstaat voor deze collega's. Hoewel er beweging is, zijn we er nog niet uit.

In het overleg dat we komende tijd met jullie hebben, blijft veiligheid en de juiste toepassing van de cao-afspraken het belangrijkste punt van aandacht. Blijf gezond & scherp en geef aan ons door als er iets niet klopt!


Erik Maas, bestuurder CNV Vakmensen e.maas@cnvvakmensen.nl

Erik Honkoop, bestuurder CNV Vakmensen, e.honkoop@cnvvakmensen.nl