Foto van jonge man op straat die zijn tablet leest
Cao Schilders - Nieuws

Werkgevers doen een eindbod cao Schilders

Donderdag 3 oktober hebben de betrokken partijen weer onderhandeld voor een nieuwe cao voor het Schilders-, Afwerkings- en Glaszetbedrijf.

Daar werkgevers in de ogen van werknemers een te laag loonbod doen, zijn we er niet in geslaagd om tot een principe akkoord te komen. Maar ten opzichte van het onderhandelingsresultaat van 26 augustus, zijn er weer hele kleine stapjes gemaakt op het gebied van loon. Echter, de reisurenregeling is weer versoberd en voor consignatiedienst hebben we ook een concessie moeten doen. Ook zul je jaarlijks een atv-dag minder hebben. Het is nu aan jou om te zeggen wat we er mee moeten doen.

Het proces
Zoals jullie weten is het een proces van ruim 9 maanden! Je zou zeggen, de teerling kan geworpen worden. Niets is echter minder waar. Van beide kanten is er koortsachtig gewerkt om tot een acceptabele cao te komen. Het loon dat we willen komt er echter niet uit!

De belangrijkste stappen
Als we het eindbod accepteren, dan zijn er een aantal positieve zaken te noemen. Denk aan goede afspraken gemaakt over flexibel werken en de inhuur ervan. Ook hebben we dan goede afspraken over pensioen. En er zijn goede afspraken over de vakantiebon en de voorzetting ervan, als we het eindbod accepteren.

Maar, als we het eindbod accepteren zijn er ook minder goede afspraken. Denk aan het structureel inleveren van een atv-dag per jaar. Denk ook aan de verslechtering van de reisuren. Met acceptatie accepteer je ook dat de eerste loonsverhoging tot stand komt door de levensloopregeling. De tweede loonsverhoging financier je met inlevering van een atv-dag per jaar.

Nieuwe reisuren regeling
Daar er in de sector diverse regelingen zijn en er op veel plaatsen de hand mee gelicht wordt, hebben partijen nagedacht over een eenvoudigere regeling voor de reisuren, die ook door iedereen toegepast moet gaan worden! Ik zeg erbij, hij is eenvoudiger, maar zeker niet beter dan de regeling die in de cao staat. En als je nu krijgt wat de cao voorschrijft, dan ben je met deze regeling veel slechter af. Maar in de gevallen waarbij de werkgever fors afwijkt van de cao, kan deze regeling al gauw in je voordeel uitvallen.

De reisuren- en reiskostenvergoeding wordt aangepast met ingang van week 1 van 2014. Alle vergoedingen, met uitzondering van de reiskosten over de eerste 10 kilometer vanaf het woonadres, worden per kilometer berekend en gelden voor alle vervoermiddelen. Voor de berekening van de afstand wordt gebruik gemaakt van een goede routeplanner, bijvoorbeeld van ANWB.

De vergoedingen worden als volgt berekend:

 

  • over de eerste 10 km vanaf het woonadres wordt geen kilometervergoeding betaald, maar een vaste vergoeding van € 1,- per dag; de afstand wordt bepaald vanaf de postcode van het woonadres;
  • reiskosten: € 0,33 per kilometer;
  • reisuren: € 0,20 per kilometer voor de vakvolwassen werknemer, € 0,10 per kilometer voor de werknemer in een leerling- of aanloopschaal; chauffeursvergoeding: € 0,05 per kilometer vanaf het punt dat een meerijder wordt opgehaald, deze vergoeding komt bovenop de reisurenvergoeding. De meerijdersvergoeding vervalt.

Conclusie
Als we eerlijk zijn naar elkaar dan is met het eindbod van werkgevers een vooruitgang geboekt in de ‘immateriële zaken’. Zeg maar, zaken die je niet direct in je portemonnee voelt. Denk daarbij aan Interne en Externe flex. Ook zijn er afspraken over scholing en opleiding.

Als we kijken naar de materiële zaken, de dingen die je direct in je portemonnee voelt, dan krijg je er iets bij, maar financier je het zelf. De eerste loonsverhoging krijg je omdat de bijdrage voor de levensloop vrij valt. Nu spaar je dat, maar straks krijg je dat. De tweede loonsverhoging financier je zelf door jaarlijks een atv-dag minder te hebben.

Bestuurder Roel van Dijk: “Het is nu aan de leden, met dit eindbod. Als leden dit afwijzen, zullen we er ook voor in actie moeten komen. Als we dit accepteren, dan zullen we nu al aan de slag moeten om de volgende cao wel tot een succes te maken. Ik wacht in spanning af!”

Verbetering
Ten opzichte van het onderhandelingsresultaat in augustus is het loon verbeterd, maar de reisuren versoberd. Verder blijft het inleveren van een atv-dag per jaar staan, dus is er per saldo 1,75% loon extra bij gekomen.

Jouw mening telt
Mijn vraag aan jou is, accepteer jij het eindbod van werkgevers of niet? Ten opzichte van het onderhandelingsresultaat, zijn er bewegingen in positieve en in negatieve zin gemaakt. Jij moet daarin de afweging maken of je dit voldoende vindt of niet. Als de meerderheid van de achterban dit eindbod accepteert, zal CNV Vakmensen het eindbod ondertekenen, zodat het een akkoord wordt. Indien de meerheid het afwijst, zullen we dat meedelen aan de werkgevers. Echter, dan zullen we ook aan moeten tonen dat we in actie willen komen voor een goede cao. Bijgaand stuur ik je een stemformulier welke tot en met vrijdag 25 oktober ingeleverd kan worden. Ik wacht je reactie af.

Roel van Dijk

Bestuurder

r.vandijk@cnvvakmensen.nl

 


Lees ook

Op de hoogte blijven?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief. Je ontvangt 1x per maand ons nieuws over werk en inkomen.

Ja, ik meld me aan

De voordelen van CNV Vakmensen

  • Deskundig advies over werk en inkomen
  • Rechtshulp voor werk en inkomen
  • Rechtshulp voor privé situaties
  • Hulp bij je belastingaangifte
  • Korting op verzekeringen
  • Informatie en advies bij ziekte

Word lid