Foto van jonge man op straat die zijn tablet leest
De vakbond die verschil maakt
Betrokken en verantwoordelijk voor een maatschappelijke bijdrage
Mogelijk acties bij veerdienst Maassluis-Rozenburg

Marktwerking pakt slecht uit voor bemanning veerdienst

Het conflict bij de veerdienst Maassluis-Rozenburg is een regelrecht gevolg van een aanbesteding, die totaal verkeerd is uitgepakt. De provincie Zuid-Holland wilde graag voor een dubbeltje op de eerste rang zitten (marktwerking heet dat) en heeft de veerdienst gegund aan de goedkoopste inschrijver. Dat was Ottevanger Exploitatie BV, die dus sinds 1 januari de nieuwe werkgever is van de 22-koppige bemanning.

Al snel na de overname bleek dat Ottevanger niet zoveel op heeft met inspraak van werknemers. Ook toont hij weinig respect en waardering voor de bemanning, van wie de meesten al vele jaren op de veerdienst werken. Ter illustratie, tijdens een presentatie aan de werknemers over de toekomst van de veerdienst schreef hij – nog zonder hen te kennen – het volgende op:

  • Een deel van de bemanning heeft geen plezier in het werk en komt zeer onverschillig over!
  • Het veer is een bedrijf met achterstallig onderhoud, zowel van boten als processen als bemanning.

Het zal je maar gezegd worden! Gesprekken met de werknemers zijn vol verwijten en dictaten. Ze zouden frauderen, er zouden veel klachten van klanten zijn en op zondag mogen ze geen verlof meer nemen. Vrijwel de eerste maatregel die Ottevanger nam, was met 3 bemanningsleden varen in plaats van met 4. Dat komt de kwaliteit en de veiligheid voor de reizigers niet ten goede. Het zou een proef zijn, maar mondeling heeft de werkgever al aangegeven dat hij dit nooit meer gaat terugdraaien. Hoezo een proef?

Geen normaal gesprek mogelijk

CNV Vakmensen probeert al maanden op een goede manier met de werkgever in gesprek te komen. Maar Ottevanger heeft er gewoon lak aan, heeft CNV-onderhandelaar Albert van Damme gemerkt: “Hij wil ondanks herhaald verzoek géén cao afspreken, bezuinigt op de bezetting en behandelt de mensen met weinig respect. Dat de werknemers mogelijk in actie moeten komen, ligt volledig aan de nieuwe werkgever. Er valt gewoon niet met hem te praten, hij drukt alleen zijn eigen zin door.”  

Provincie geeft niet thuis

Tegelijkertijd is de provincie Zuid-Holland, als verantwoordelijke opdrachtgever van de veerdienst, volgens hem mede schuldig is aan de geëscaleerde situatie. CNV Vakmensen heeft gevraagd om een gesprek over de situatie, maar de provincie geeft vooralsnog niet thuis. “De werkgever moet snel zijn verantwoordelijkheid nemen en de provincie moet hier ook een rol in spelen. Deze mensen verdienen waardering én een goede cao”, vindt Van Damme.

Ultimatum aan Ottevanger

CNV Vakmensen heeft op 6 september een ultimatum gesteld aan Ottevanger. Het ultimatum loopt af op vrijdag 14 september om 00.01 uur. Als er voor die tijd geen goede afspraken zijn gemaakt, komen de werknemers in actie. Dat kan betekenen: extra lange wachttijden, vertraging of zelfs uitval van de veerdienst.

De bemanning van de veerdienst betreurt de situatie, maar vraagt tegelijkertijd van de reizigers om begrip en support.

Betuig uw steun voor de bemanning van de veerdienst