Foto van jonge man op straat die zijn tablet leest
Cao Metalektro - Nieuws

Geen vangrail voor werknemers Prins Dokkum

CNV Vakmensen blijft zich verzetten tegen de sluiting van Prins Dokkum, producent van vangrails. "Wat hier gebeurt raakt kant noch wal", vindt Frans Strolenberg van CNV Vakmensen. "Het Noorse moederbedrijf Saferoad komt afspraken niet na en laat de werknemers aan hun lot over. Zelfs een fatsoenlijk sociaal plan kan er niet af."

Strolenberg is furieus over de aangekondigde sluiting per eind juni dit jaar. Het Noorse moederbedrijf Saferoad wil de productie verplaatsen naar Polen en Duitsland. De sluiting kost 34 productiewerknemers hun baan; er blijven in Dokkum alleen nog een paar verkopers over.  

Saferoad schendt afspraken  

"Voor de sluiting is geen enkele reden", vindt Strolenberg. "Prins Dokkum is een winstgevend bedrijf. De werknemers hebben de afgelopen jaren telkens te horen gekregen dat hun vestiging binnen Saferoad bovengemiddeld presteert. En nu moet de boel opeens dicht. Daarmee helpen de Noren niet alleen een goed draaiend bedrijf in Dokkum om zeep, maar schendt het bovendien een aantal harde afspraken die in 2010 zijn gemaakt."  

Bij de overname van Prins Dokkum (in 2010) heeft Saferoad een aantal garanties gegeven. Saferoad zou gaan investeren in Dokkum, de werkgelegenheid zou op peil blijven, in ieder geval tot in 2014. Strolenberg: "Daar blijkt nu niets van waar."  

Volgens de CNV-onderhandelaar verschuilt Saferoad zich achter de stelling dat overheden minder investeren in wegen en dus ook vangrails. "Weinig steekhoudend. Vooral als je bedenkt dat Saferoad de productie wil verplaatsen naar Polen en Duitsland, waar het slechter gesteld is met de overheidsinvesteringen en waar de fabrieken bovendien minder goed presteren dan in Dokkum."  

Sociaal plan is een lachertje  

De werknemers zijn volgens Strolenberg zowel kwaad op de directie, die geen enkele moeite doet om de vestiging open te houden, als op Saferoad, dat de werknemers aan hun lot overlaat. "Geen vangrail voor het eigen personeel", constateert Strolenberg. "Daar komt nog bij dat het sociaal plan een lachertje is. Saferoad wil er geen cent aan besteden en legt de bal bij de directie van Prins Dokkum. Die biedt een ontslagvergoeding van slechts driekwart maandsalaris. De werknemers, die vaak een dienstverband van tientallen jaren hebben, worden met een kluitje in het riet gestuurd."   

Donderdag laatste gesprek  

Donderdagochtend 28 februari hebben de vakbonden nog een laatste gesprek met de directie van Prins Dokkum, waarbij ook een Noorse divisiedirecteur aanwezig is. 's Middags houden de vakbonden een ledenvergadering. "Als we er morgen niet uitkomen, gaan we vrijdag staken."  

Partners van werknemers ook in actie  

Een opvallende rol spelen de partners van de werknemers. Strolenberg: "Zij hebben zich spontaan verenigd en gaan ook de barricades op. Ze begrijpen niets van de sluitingsplannen. Vorig jaar hebben ze de directeur tijdens een personeelsbijeenkomst nog horen zeggen dat het zo goed ging met het bedrijf - ze zijn toen met z'n allen gaan staan en hebben geapplaudisseerd. Ze hebben hierover inmiddels ook al een hartig woordje met de directeur gesproken."  

Prins Dokkum heeft een rijke geschiedenis. Het bedrijf, gestart in 1940, had in hoogtijdagen honderden werknemers in dienst.   

Op de hoogte blijven?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief. Je ontvangt 1x per maand ons nieuws over werk en inkomen.

Ja, ik meld me aan

De voordelen van CNV Vakmensen

  • Deskundig advies over werk en inkomen
  • Rechtshulp voor werk en inkomen
  • Rechtshulp voor privé situaties
  • Hulp bij je belastingaangifte
  • Korting op verzekeringen
  • Informatie en advies bij ziekte

Word lid