Foto van jonge man op straat die zijn tablet leest
Sector Metaaltechniek - Nieuws

Oproep ledenvergadering MT Zuid Friesland 14 oktober 2015

De gezamenlijke vakbonden CNV Vakmensen en FNV Metaal hebben een spoedvergadering belegd voor de leden werkzaam in de Friese Metaal & Techniek bedrijven die gestaakt hebben waaronder de bedrijven waar opnieuw opgeroepen is te gaan staken.

Dankzij de stakingen hebben de werkgeversorganisaties in de Metaal & Techniek hun eindbod dat zij in het voorjaar hebben uitgebracht, ingetrokken. Een week later brachten zij een nieuw bod uit. Maar dat eindbod was bij lange na niet voldoende. Daarom zijn de stakingen voortgezet.

Door jullie doorzettingsvermogen te blijven strijden voor een goede cao is er vorige week opnieuw overleg geweest tussen werkgeversorganisaties in de Metaal & Techniek en vakbonden. Op basis van dit oriënterende overleg, is besloten dinsdag 13 oktober het cao-overleg te hervatten. Op dit moment weten we niet welk resultaat de onderhandeling zal opleveren. Maar omdat vakbonden de werknemers in de Metalektro en Metaal & Techniek hebben opgeroepen om vrijdag 16 oktober 2015 in Zuid Friesland weer in staking te gaan, willen we voor die tijd met de leden in gesprek over:

1. Er is een resultaat, is dat goed genoeg om de staking voor de leden werkzaam in de metaaltechniek Zuid Friesland voor vrijdag 16 oktober op te schorten tot het moment dat het resultaat van de reguliere ledenvergaderingen bekend is.
  2. Er is geen resultaat, dan zal de staking voor de leden werkzaam in metaaltechniekbedrijven in Friesland aanstaande vrijdag 16 oktober 2015 gewoon doorgaan. Daarom hebben de gezamenlijke vakbonden CNV Vakmensen en FNV Metaal een spoedvergadering belegd voor de leden werkzaam in de Friese Metaal & Techniek bedrijven die gestaakt hebben waaronder de bedrijven waar opnieuw opgeroepen is te gaan staken.
Een spoedvergadering staat gepland op:

Woensdag 14 oktober 2015
Plaats: Zalencentrum Twee Gemeenten, Grousterdyk 1 te Jirnsum
Aanvang: 20.00 uur
(Reiskosten worden vergoed)

In de vergadering bespreken we of de uitkomst van de nieuwe cao-onderhandeling voor de Metaal & Techniek zodanig is, dat daardoor de deelname aan de staking(en) opgeschort moet worden om de reguliere ledenraadpleging over het resultaat te laten plaatsvinden. Voor alle duidelijkheid merken wij op dat de staking van vrijdag 16 oktober zonder meer doorgaat voor de werknemers werkzaam in de Metalektro bedrijven in Friesland. De werkgeversorganisatie FME handhaaft immers het verworpen eindbod met te weinig loon en verslechteringen.

Kom naar de vergadering, het is belangrijk. Bel of mail voor vragen.

Bestuurders CNV Vakmensen Friesland
f.strolenberg@cnvvakmensen.nl, 06-51602029
j.aalberts@cnvvakmensen.nl, 06-53673596
j.kampherbeek@cnvvakmensen.nl, 06-51602022