Foto van jonge man op straat die zijn tablet leest
Sector Metaaltechniek - Nieuws

Ledenvergadering cao Metalektro 2013, district West

Zoals jullie bekend zijn de onderhandelingen voor jullie nieuwe cao afgelopen week in een impasse geraakt. De werkgevers willen een cao overeenkomen waarin vooral flexibele afspraken gemaakt moeten worden.

Alles moet met de ondernemingsraden geregeld worden. Bonden zijn niet nodig, hooguit voor nog meer flexafspraken in de cao. De leden van de landelijke cao-commissie, kaderleden net als jullie, hebben in hun vergadering van donderdag 30 mei unaniem het pakket voorstellen van werkgevers afgewezen!

Hoe nu verder?
Het lijkt er niet op dat de werkgevers hun voorstellen zomaar van tafel zullen halen. Daarom nodigen wij jullie, alle (kader)leden uit het district Zuid van CNV Vakmensen uit tot het bijwonen van ledenvergaderingen. Jullie begrijpen dat dit soort vergaderingen op korte termijn belegd moeten worden. Graag ontmoeten wij jullie bij één van de volgende vergaderingen:

Woensdag 12 juni: CNV Vakmensen, Opaallaan 1190, 2132 LN Hoofddorp
Aanvang 19.30 uur.

Tijdens de vergaderingen worden jullie uitvoerig geïnformeerd over de stand van zaken, daarnaast is er natuurlijk volop gelegenheid voor discussie. Ook moeten wij met elkaar bespreken hoe we verder gaan op het moment dat de werkgevers niet verder willen praten. Kortom, het is voor jullie en voor jullie cao van het grootste belang naar de vergaderingen te komen! Ter voorbereiding onderstaande info.

De voorstellen van de werkgevers:

• Werknemers met een beperking mogen minder verdienen dan gezonde werknemers.
  • De baangarantie voor BBL leerlingen met een diploma moet uit de cao.
  • Demotie voor werknemers die, volgens werkgever, niet meer 100% mee kunnen moet mogelijk zijn.
  • Ontzie maatregelen voor 55-plussers zijn uit de tijd.
  • Alle ADV dagen moeten verkocht kunnen worden aan de werkgever, maar je kunt er slechts 6 van terug kopen.
  • Bij wisseling van (ploegen)diensten geen afbouw meer.
  • Salaris inclusief overwerktoeslag en reis uren is individueel af te spreken tussen werkgever en werknemer.
  • Afspraken over gedetacheerde werknemers kunnen uit de cao.
  • De cao voor hoger personeel moet beperkt worden.

Over jullie loon de volgende voorstellen:

• Een cao met een looptijd van 18 maanden, tot 1 januari 2015.
  • In december 2013 een eenmalige uitkering van 0,5%.De werkgever kan in november bepalen deze 0,5% niet uit te keren maar in plaats daarvan een extra ADV dag .
  • Per 1 februari 2014, een structurele verhoging van 0,75% van de feitelijke salarissen.
  • Per 1 oktober 2014, een structurele verhoging van 0,75% van de feitelijke salarissen.
  • De werkgevers willen, per bedrijf, de mogelijkheid krijgen om daar over met vakbonden een afwijkende afspraak te maken.

Kijk ook voor alle ontwikkelingen en nieuws over jullie cao op www.mijnpuntis.nl. Daar is alles te vinden over de cao-onderhandelingen voor jullie cao!

Wij gaan ervan uit op jullie aanwezigheid bij één van de vergaderingen te mogen rekenen. Een cao komt niet zomaar tot stand, zeker nu niet, dus moeten we samen aan de slag voor een goede cao in de Metalektro!

CNV Vakmensen

Bestuurders metaal
district West

Ontvang het laatste nieuws over jouw sector