Foto van jonge man op straat die zijn tablet leest
Cao Motorvoertuigen en tweewielerbedrijven - Nieuws

Pensioen Motorvoertuigen

In eerdere nieuwsbrieven hebben we je geïnformeerd over de rechtszaken vanuit de Bovag. Vakbonden en werkgevers verenigd in de Federatie Werkgevers Techniek hebben een nieuwe pensioenregeling afgesproken voor de Metaal en Techniek.

PMT geeft hieraan uitvoering en past de afgesproken premieverdeling toe.

De Bovag heeft hier tegen een kort geding aangespannen, op 4 december 2014 ongelijk gekregen, en op 31 maart 2015 in hoger beroep gelijk.
Het bestuur van het pensioenfonds PMT heeft de laatste uitspraak aan juristen voorgelegd. De juristen vinden dat de rechter in hoger beroep voorbij is gegaan aan de verdeling van bevoegdheid. Kort gezegd komt het er op neer op de vraag welke bevoegdheid voorgaat: de wet die geldt voor de bij het pensioenfonds PMT alle aangesloten partijen of de mogelijkheid per partij afwijkende afspraken te maken. Op grond hiervan heeft het bestuur van PMT besloten tot een bodempro-cedure. Een bodemprocedure kan ongeveer 15 maanden duren. De procedure kan korter, maar dan moet de Bovag meewerken aan een verkorte procedure. De Bovag heeft dit in beraad.

Het gaat om gemiddeld 40 euro per maand;
De werkgevers aangesloten bij de Bovag zijn bijna allemaal de pensioen-premieverdeling gaan hanteren zoals de Bovag die heeft geadviseerd. Zowel in 2014 en na de rechtszaak in 2015.
Nu het pensioenfonds PMT een bodemprocedure bij de rechter gaat starten, is het opnieuw onduidelijk hoe de premieverdeling er uit komt te zien. Een bodemprocedure betekent immers dat de zaak door een rechter volledig opnieuw zal worden behandeld. Dat betekent dat de rechter PMT ook in het gelijk kan stellen. Het kan dus zijn dat de nieuwe premieverdeling met terugwerkende kracht vanaf 1 januari 2014 gehanteerd moet worden.
Het gaat om gemiddeld 40 euro per maand afhankelijk van leeftijd en inkomen.

Cao onderhandelingen MVT
Wij willen nog steeds praten over de premieverdeling en de cao MVT. De inzet bij de cao-onderhandelingen is en blijft onze vernieuwingsagenda:
* Ontwikkeling van mensen
* Zeggenschap over werktijden.
* Invoering van een vierdaagse werkweek.
* Voldoende hersteltijd voor ouderen en daardoor ook meer banen voor jongeren.
*
Een fatsoenlijke loonsverhoging.

Maak je collega lid, samen sterker voor cao MVT
In Nederland hebben we de collectieve vakverenigingsvrijheid en daardoor zijn vakverenigingen opgericht. En worden gesteund door u als bondslid. De machtspositie, en daarmee de effectiviteit van een vakvereniging, hangt af van de organisatiegraad. 
Zonder leden en actieve vakbondsvrijwilligers legt een vakvereniging bij collectieve onderhandelingen immers weinig gewicht in de schaal.
Vanaf 1 november 2014 is er geen cao MVT. Reden te meer om je ongeorganiseerde collega’s er op te blijven wijzen en als lid in te schrijven.

De leden in de metaal en techniek voeren op dit moment actie’s voor hun cao waaronder stakingen en werkonderbrekingen. Zoals je weet is de cao Motorvoertuigen een zelfstandige cao. Daarom zullen we het zelf moeten doen en is het belangrijk om lid te worden.

 




Ontvang het laatste nieuws over jouw sector

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Aanmelden

De voordelen van CNV Vakmensen

  • Deskundig advies over werk en inkomen
  • Rechtshulp voor werk en inkomen
  • Rechtshulp voor privé situaties
  • Hulp bij je belastingaangifte
  • Korting op verzekeringen
  • Informatie en advies bij ziekte

Word lid