Foto van jonge man op straat die zijn tablet leest
Cao Motorvoertuigen en tweewielerbedrijven - Nieuws

Cao-onderhandelingen Bovag starten op 5 september

Alleen onderhandel je sneller, maar samen kom je verder. De bedrijven onder de cao Motorvoertuigen Tweewielers hebben nú de kans zich toekomstbestendig te maken. De dip is voorbij, de omzetten in de lift en resultaten groeien.

Het dreigend tekort daaraan voorkomen ze het best door vol in te zetten op scholing en ontwikkeling. Dat staat in de voorstellenbrief van CNV Vakmensen. Samen sterk maken voor de mooie bedrijfstak. De cao-onderhandelingen met de Bovag starten 5 september aanstaande 

Ontwikkeling en omschakeling belangrijk
Er dient zich nu een andere crisis aan. Er is een enorm tekort aan personeel in de branche, Het gaat om duizenden mensen die snel nodig zijn. Daarom moeten de werkgevers met deze cao vol inzetten op het aantrekkelijk maken van de sector. Met daarbij volop ruimte voor ontplooiing en ontwikkeling. Dat laatste is al jaren kernthema voor CNV Vakmensen. In deze cao willen we pleiten voor een individueel opleidingsbudget, de zogenoemde leerrekening. Een van de leerdoelen zou digitale vaardigheid kunnen zijn. Daar komt steeds meer accent te liggen in de branche.

Werkdruk en vierde loopbaanfase: generatiepact
Deels met omscholing, maar ook met andere maatregelen willen we de branche klaar maken voor wat wij noemen, de vierde loopbaanfase. “En dat is zeker in de MKB-bedrijven een forse uitdaging! Langer doorwerken is meer dan ooit een thema in deze sector, als je de personeelstekorten in ogenschouw neemt. De werkdruk neemt enorm toe. En het punt is dat veel mensen langer dan 40 jaar werken. Oudere werknemers faciliteren met lichter werk, bijvoorbeeld gekoppeld aan een opleidende rol naar nieuwe collega’s toe, kan dan een recept zijn.

Of oudere werknemers ondersteunen door ze te laten werken in het model: 60% werken, 80% loon en 100% pensioenopbouw. Jongere werknemers stromen dan in de vrijgevallen tijd van 40%. Dat noemen wij het Generatiepact MVT. Daarmee vang je veel vliegen in één klap. Maar dan moeten werkgevers wel bereid zijn dat aantrekkelijk te maken voor die werknemers.

Geen hobby, maar loon
De onderhandelingen gaan ook over het loon. Het is niet alleen een hobby om aan auto’s te werken. CNV Vakmensen stelt een loonsverhoging van 3,5 procent voor per jaar. De looptijd zou moeten gelden van 1 november 2018 tot en met 31 oktober 2019.

Voor jou en je collega
De cao Motorvoertuigen en Tweewielers geldt met zijn 80.000 aangesloten werknemers als een van de grootste en daardoor trendsettende cao’s. Onder de cao vallen circa 12.000 bedrijven in de automotive. We sluiten de cao niet af voor een persoon, maar voor alle werknemers in de bedrijven. Wordt daarom lid, want samen komen we verder in de onderhandelingen.




De onderhandelingsdelegatie CNV Vakmensen bestaat uit:
Marco Hietkamp, sectorbestuurder
Henk Trompetter, kaderlid cao-commissie Motorvoertuigen en Tweewielers 

Ja, ik sluit me aan en profiteer van de voordelen
Word je nu lid. Voordelen zijn: 

  • Lid van een vooruitstrevende vakbond
  • Cao-boekje op aanvraag
  • Mee kunnen praten en doen
  • Stemrecht bij cao eindresultaat
  • Rechtshulp voor werk en privé
  • Antwoord op al je (juridische) vragen
  • Korting op een CZ-zorgverzekering
  • Hulp bij je belastingaangifte
  • Ondersteuning door specialisten van CNV Vakmensen

Bereken je contributie via https://www.cnvvakmensen.nl/lidworden

 

Op de hoogte blijven?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief. Je ontvangt 1x per maand ons nieuws over werk en inkomen.

Ja, ik meld me aan

De voordelen van CNV Vakmensen

  • Deskundig advies over werk en inkomen
  • Rechtshulp voor werk en inkomen
  • Rechtshulp voor privé situaties
  • Hulp bij je belastingaangifte
  • Korting op verzekeringen
  • Informatie en advies bij ziekte

Word lid