Foto van jonge man op straat die zijn tablet leest
Cao Motorvoertuigen en tweewielerbedrijven - Nieuws

BOVAG kijkt vooral kort voor de neus

Cao-onderhandelingen gestart op 5 september 2018.

Op woensdag 5 september, onze eerste onderhandelingsdag over een nieuwe cao, presenteerde werkgeverskoepel Bovag de voorstellen. Daarbij werd ons verteld dat deze voorstellen door de werkgevers in de sociale commissie van de Bovag, de bovenbazen van de grote Bovag-bedrijven en het bestuur van de Bovag zijn goedgekeurd. CNV Vakmensen hoorde woensdag vooral dat de Bovag moeite heeft met verder kijken dan de neus lang is.

In de voorstellenbrief van CNV Vakmensen staat nadrukkelijk dat de vraag naar gekwalificeerd personeel toeneemt. Het belangrijkste kapitaal van de bedrijven zijn de huidige vakmensen. De Bovag bevestigt onze constatering: bedrijven in de auto- en motorbranche hebben grote moeite om vakkundig personeel te vinden. Ruim 22 procent van de bedrijven in de sector meldde aan het begin van het derde kwartaal 2018 dat de huidige werkzaamheden worden belemmerd door een tekort aan gekwalificeerd personeel. ‘De zaak uitbreiden’ is vaak al helemaal een onmogelijke opdracht.

Toekomst
Daarom vinden wij als onderhandelaars en kaderleden van CNV Vakmensen dat je moet investeren in je huidige werknemers, zorgen voor aantrekkelijke arbeidsvoorwaarden en plezier in je werk. Toekomstgericht en met als doel een goed imago van de bedrijfstak. Bovag denkt daar duidelijk anders over en kiest voor de blik op korte termijn, bezuinigen op arbeidsvoorwaarden van vakmensen. Bovag lichtte haar cao-voorstellen toe aan de hand van aantal thema’s voor een tweejarige cao. De nieuwe cao volgens de Bovag ziet er zo uit:

1. Loonontwikkeling/beloning

  • een marktconforme loonsverhoging.
  • belonen op basis van prestatie en afschaffen van de functiejaren (=periodieken).
  • één toeslag hanteren voor al het overwerk, namelijk 28,5%.
2. Inzetbaarheid/flexibiliteit
  • werkgevers willen dat werknemers 40 uur per week werken, zónder 13 adv-dagen. Dit betekent dus afschaffen van de adv-dagen. Over compensatie wil de werkgever nog nadenken.
  • de zaterdag moet als een normale werkdag van 8 uur gaan gelden. De huidige toeslagen vervallen.
  • werken op zaterdag wordt verplicht. Als je meer dan 2 zaterdagen werkt krijg je een andere doordeweekse dag vrij.
  • de werkweek wordt zes dagen in plaats van vijf. Die zesde dag werken gebeurt vrijwillig.Voor de deelsector Rijwielstallingen, blijft artikel 28 bestaan, hierin willen werkgevers niks veranderen.
3. Duurzame inzetbaarheid
  • een Individueel Keuze Budget voor scholing, ontwikkeling, behoud vitaliteit, kortere werkweek.
  • via een preventiefonds wordt betere voorlichting gegeven over arbeidsongeschiktheid.
  • de branche krijgt een Generatiepact vergelijkbaar met de sector Metaal en Techniek.
  • (inter)sectorale mobiliteit van werknemers wordt bevorderd.

Teleurstellend
Het zal je niet verbazen dat CNV Vakmensen deze voorstellen van de Bovag teleurstellend vind, vooral op het gebied van beloning en inzetbaarheid. Het is gewoon niet goed voor de vakmensen die in deze branche actief zijn. Als je een nijpend tekort hebt aan mensen dan moet je geen zesdaags werkweek invoeren. Of de adv-regeling afschaffen. (Want, let op, die 13 adv-dagen zijn gewoon geld waard. Het gaat daarbij om zijn 5,3% loonstijging.)
Het vergroten van de bedrijfstijd is bedoeld om meer omzet aan de bruggen te boeken. Maar alleen de grote bedrijven profiteren hiervan. De rest zal de brugcapaciteit niet kunnen invullen.
Het effect is wél dat het zeer belastend is voor de vakmensen. Zij zullen langer moeten werken. De werkdruk gaat omhoog en daarmee vrijwel zeker ook het ziekteverzuim.
En dan over de werkgeversvoorstellen voor de loonbetaling: met het afschaffen van de periodieken en loonbetaling op basis van prestatie wordt volgens mij willekeur in de hand gewerkt. Geen goed plan.

Enfin, ik ben benieuwd wat jij ervan vindt, maar ook jouw collega. Je kunt me mailen op m.hietkamp@cnvvakmensen.nl

Woensdag 19 september is de 2e onderhandelingsronde.

Onderhandelingsdelegatie
Marco Hietkamp, bestuurder CNV Vakmensen
Henk Trompetter, cao-commissielid

Op de hoogte blijven?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief. Je ontvangt 1x per maand ons nieuws over werk en inkomen.

Ja, ik meld me aan

De voordelen van CNV Vakmensen

  • Deskundig advies over werk en inkomen
  • Rechtshulp voor werk en inkomen
  • Rechtshulp voor privé situaties
  • Hulp bij je belastingaangifte
  • Korting op verzekeringen
  • Informatie en advies bij ziekte

Word lid