Foto van jonge man op straat die zijn tablet leest
Cao Sabic Limburg - Nieuws

Ledenvergadering Sabic 22 januari 2013

Uitnodiging gezamenlijke openbare ledenvergaderingen op 22 januari en “3/4 ledenvergadering”

Hoe is de situatie

• SABIC weigert na 9 maanden tot afronding van het cao-overleg te komen
  • Al vanaf 1 juli 2012 geen CAO!
  • Wel de komende 3 maanden alle tijd voor het “WIN”- traject. Met kostenreductie en “gedwongen ontslagen in Europa lijken onvermijdbaar”
  • Wij eisen een nieuwe CAO met daarin onder andere voortzetting van het Werkbegeleidingsplan(=Sociaal Plan) meer dan ooit noodzakelijk en wel NU
  • Saoedi-Arabië geeft directie geen enkele ruimte om te onderhandelen
    Vakbonden willen alsnog akkoord gaan met financieel eindbod van SABIC van eind 2012
  • Acties geboden om tot een cao te komen
  • “Driekwart”-ledenvergaderingen op 22 januari

Directie SABIC doet geen uitspraken

In december kondigden wij aan dat wij (eindelijk) met jullie directie aan tafel zouden zitten op 10 januari om over het resultaat van onze petitie te spreken. Wat wij te horen kregen van de directie was het volgende: “Wij kunnen jullie niks zeggen en dus ook geen reactie geven op de petitie. We mogen van Saoedi-Arabië nu geen afspraken met jullie maken – welke dan ook! - en of en wanneer we dat wél mogen, dat weten we ook niet. Want het is nu het “WIN”-project wat de komende maanden de klok slaat” En met deze boodschap komt de directie nu na 9 maanden onderhandelingen aanzetten. Dus we zitten nu ook nog met een directie die over de cao geen enkele zeggenschap meer heeft! Het heeft er alle schijn van, dat SABIC nu geen cao meer wil of liefst de cao op onderdelen wil gaan afbreken.

Over een aantal onderwerpen waren wij als vakbonden en de directie het met elkaar eens. Denk aan voortzetting van het Werkbegeleidingsplan, Handhaving en Flexibilisering van de TOR, uitbreiding van het sparen van dagen voor later gedurende of na de TOR-periode, enz. Alleen wilden wij nog een hogere loonsverhoging dan de directie voorgesteld had in hun eindbod, Dat eindbod behelsde bij een 2-jarige cao 1,5 % loonsverhoging per 1-7-2012 en 1,5 % per 1-7-2013 met daarbij nog een eenmalige uitkering van 0,5% in januari 2013 en 0,75% in januari 2014.

Nieuwe cao nu extra belangrijk

Als Vakbondsonderhandelingsdelegaties hebben we ons beraden over de nu ontstane situatie. Wij hebben vastgesteld, dat het nu meer dan ooit geboden is om heel snel tot een nieuwe cao te komen . Een cao, die zekerheid biedt bij alle onzekerheden die SABIC nu veroorzaakt in het kader van hun “WIN”-project. Het hebben van een Werkbegeleidingsplan als opvang van mogelijke ontslagen is o.a. daarbij van zeer groot belang.  Daarom hebben we op 10 januari een ultimatum aan de directie gesteld.

Nieuw voorstel cao SABIC

Op korte termijn willen we een 2-jarige cao overeenkomen. Met daarin opgenomen datgene, waar we in de onderhandelingen met de directie al overeenstemming over hadden bereikt. Met o.a. dus het Werkbegeleidingsplan. Daarnaast zijn we dan bereid om alsnog akkoord te gaan met het financiële eindbod van SABIC. Op 22 januari gaan we in dit kader de zogeheten ¾- ledenvergaderingen houden. We willen dan, gekoppeld aan ons ultimatum, toestemming aan de leden vragen, om over te gaan tot verdergaande acties. Tijdens deze openbare ledenvergaderingen zullen wij de ontstane situatie met elkaar bespreken. Vervolgens zullen we besluiten over acties en vormen van acties gekoppeld aan het ultimatum, inclusief eventuele stakingsacties. De stemming over de acties zal door de vakbondsleden gedaan worden.

Uitnodiging ledenvergaderingen

Wanneer        : dinsdag 22 januari

Hoe laat      : vanaf 13.00 uur, 15.15 uur en 17.00 uur

Waar       : Zalencentrum ’t Kaar, Stationsstraat 126 in Beek

Gezien het belang van dit onderwerp en of we überhaupt nog een cao kunnen afspreken, rekenen we op een grote opkomst. Lid of (nog) geen lid.

Ontvang het laatste nieuws over jouw sector

Meld je aan voor de nieuwsbrief

De voordelen van CNV Vakmensen

• Deskundig advies over werk en inkomen