Foto van jonge man op straat die zijn tablet leest
Sector Burgerluchtvaart - Nieuws

Update: CNV aan de slag bij KLM

Het is tijd voor een update vanuit CNV Vakmensen over de zaken waar wij momenteel mee bezig zijn bij KLM. Wil je weten waar we zoal mee bezig zijn geweest ? Lees dan verder!

Onderbezetting

CNV heeft aan de orde gesteld bij KLM dat wij signalen krijgen van onderbezetting. Alhoewel KLM momenteel hard groeit, vindt er geen gelijkluidende personeelsgroei plaats en daarom begint het her en der flink te knellen. Opvallend is daarbij dat bijvoorbeeld de vliegdienst kan uitbreiden, maar dat meer vliegbewegingen niet leiden tot een voelbare stijging van de personeelsinzet op de grond. CNV gaat daar op korte termijn over in gesprek met KLM. Heb jij ook concrete voorbeelden van onderbezetting op jouw afdeling? Schroom niet om die te melden bij je vakbond!

Verlofmanagement

CNV neemt een positief kritische houding aan in de discussie rond verlofmanagement. In de cao is zoals eerder bericht afgesproken om alle bestaande vrije dagen om te labelen in werkgevers- en werknemersdagen zoals ze nu al in de cao staan, in nog maar twee categorieën dus. Maar daarnaast is KLM met een aantal voorstellen gekomen die de cao inhoudelijk wijzigen. Zoals bijvoorbeeld het niet meer aanpassen van toeslagen als je een korte periode in het weekend vrij neemt (een plus). Maar ook het vervallen van bijvoorbeeld een CF-dag (en het niet meer terugkeren op de kaart dus) als je ziek bent op het moment dat die dag vanuit je basisrooster was ingepland (een min).

CNV heeft in die gesprekken vier belangrijke uitgangspunten:

  • Voor dit soort “extra” vereenvoudigingen zijn ledenraadplegingen nodig, want de cao wordt opengebroken. Daarop willen we rustig en uitgebreid de eventuele afspraken met jullie bespreken en uitleggen. Mocht er een uitkomst komen dan nodigen we jullie dan ook van harte uit om hierbij aanwezig te zijn (wij gaan niks “doordrukken”).
  • Wij willen graag afspraken maken over een behoorlijke compensatie als (sommige) medewerkers hierdoor erop achteruitgaan (andere medewerkers zullen er juist ook op vooruit gaan, het is dus onterecht om uit te gaan van een verslechteringsvoorstel).
  • Wij zijn ons bewust van de gevoeligheid van de CL-discussie bij een aantal bedrijfsonderdelen, waaronder passage (die dagen zijn volgens de cao dagen waarover de werkgever beslist maar volgens een lokale afspraak werknemersdagen). Die discussie moet klip en klaar opgelost worden (en niet ten nadele van de medewerkers) in overleg met GC en bonden voordat we verder kunnen.
  • Wij willen een heldere afspraak op papier met KLM dat er geen roosters kunnen ontstaan die puur ingegeven worden door het verlagen van ploegentoeslag ten opzichte van de huidige situatie (bedrijfsdrukte moet leidend zijn en blijven!).

Scholingsfonds

Het is goed om aan te geven dat wat ons betreft het ook hoog tijd wordt om het bij cao-akkoord afgesproken scholingsfonds te gaan starten. Dit ook omdat er per medewerker gewoon 1750(!) Euro beschikbaar is het komende jaar voor niet-functiegerelateerde scholing en ontwikkeling. Flink wat geld dat niet op een stoffige lade hoort te blijven liggen. CNV is dan ook uiterst gemotiveerd om hier snelle stappen in te zetten zodat na de zomer de regeling open kan worden gezet.

Vragen/opmerkingen

Voor vragen of opmerkingen (of andere zaken die spelen KLM) kan je vanzelfsprekend terecht bij Michiel Wallaard, via 06-20471892 of m.wallaard@cnvvakmensen.nl

Ontvang het laatste nieuws over jouw sector

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Aanmelden

De voordelen van CNV Vakmensen

  • Deskundig advies over werk en inkomen
  • Rechtshulp voor werk en inkomen
  • Rechtshulp voor privé situaties
  • Hulp bij je belastingaangifte
  • Korting op verzekeringen
  • Informatie en advies bij ziekte

Word lid