Foto van jonge man op straat die zijn tablet leest
Sector Burgerluchtvaart - Nieuws

Uitspraak rechter maakt cao Transavia moeilijker

Helaas is het de afgelopen week alleen maar moeilijker geworden om tot een nieuwe cao Transavia te komen. De rechter heeft namelijk geoordeeld dat niet alle medewerkers van Transavia verplicht zijn ja te zeggen tegen de cao die is afgesproken van 2013 tot 2016.

En daarmee met het inleveren van een deel van de ADV-dagen in ruil voor behoud van werkgelegenheid en investeringen in moeilijke tijden. Een deal waar CNV Vakmensen achter stond en staat, want met verantwoordelijkheid nemen voor het gezond maken van je bedrijf is niks mis
In plaats daarvan geldt, volgens deze rechter, dat voor 70 grondmedewerkers die al lid waren van collega-vakbond FNV voor 1 mei 2016, de oude cao van 2013 de laatste cao is waar ze nog onder vallen volgens hun arbeidscontract. Dit omdat Transavia die oude cao pas toen heeft opgezegd. 
Voor alle andere bestaande en nieuwe medewerkers (zo’n 530 grondmedewerkers, mensen die na begin 2016 lid zijn geworden van het FNV, niet-vakbondsleden én een meerderheid van alle vakbondsleden) geldt die oude cao echter niet. Dit omdat zij géén lid waren van het FNV in die periode tot mei 2016 maar soms (als leden van NVLT, de Unie en CNV) wel ja zeiden tegen een cao 2013-2016 waarin ze bereid waren een bijdrage te leveren aan de gezondmaking van Transavia. 
Kortom, complex. Volgen jullie het nog? CNV Vakmensen duizelt het een beetje eerlijk gezegd. Een gezonde discussie over je steentje bijdragen in zware tijden voor een gevestigde luchtvaartmaatschappij lijkt verward te worden met juridische haarkloverij en hogere politiek. Je moet inmiddels cao-recht gestudeerd hebben aan de universiteit om deze discussie nog een beetje te kunnen volgen. En dat is natuurlijk apart.

Hoe nu verder?
CNV Vakmensen heeft twee mogelijkheden (mede) geopperd om voor iedereen tot een acceptabele oplossing te komen, omdat wij graag een cao willen waar alle partijen zich senang bij voelen.
De ene is de afgesproken vermindering van ADV-dagen verzachten door alle dagen die je extra had kunnen krijgen tot 1-5-2016 door geen cao af te sluiten (een stuk of 5), eenmalig opnieuw uit te geven in een nieuwe cao.
De andere is bij het onderhandelen over die nieuwe cao (die moet ingaan vanaf 1 januari 2017) af te spreken dat FNV-leden die voor 1-5-2016 al lid waren van die collega-vakbond een keuze krijgen.

Óf meedoen met de nieuwe cao (een met de huidige 4 ADV-dagen in plaats van de 10 ADV-dagen uit de cao van 2011-2013) en meeprofiteren van alle voordelen die daarin afgesproken worden.
Óf vasthouden aan de oude cao met de 10 ADV-dagen, maar dan ook niet meeprofiteren van alle nieuwe voordelen die er in zo’n nieuwe cao-afspraak wellicht zitten. Een faire keuze tussen meeprofiteren naar de toekomst als je in het verleden wat hebt ingeleverd of vasthouden aan wat je in het verleden hebt gekregen maar dan ook niet meeprofiteren in de toekomst.

Schone lei
Beide opties maken het mogelijk dat alle partijen weer samen bouwen aan een collectieve arbeidsovereenkomst met een schone lei. Collega-vakbond FNV lijkt dat op dit moment echter niet te willen en de voorkeur te geven aan het onverkort vasthouden aan de opgezegde oude cao.

Over een aantal weken spreken we verder en hopen we op meer creativiteit bij alle partijen om tot een oplossing te komen. We weten dan ook of Transavia tegen deze uitspraak in hoger beroep gaat. Wat het risico kan inhouden dat rechters tot aan het Europese Hof weer een paar keer anders gaan oordelen over de toepasbaarheid van die oude cao uit 2011. Intussen gaat de discussies voorlopig over weinig anders dan dit omdat er nog zoveel juridische onzekerheid is. Dat is geen reclame voor het overleg tussen bonden en werkgever bij Transavia. 
CNV Vakmensen gaat zich de komende maanden dan ook inspannen om praktisch denkend tot oplossingen te komen. Waarbij we zeker de balans bewaken tussen aan de ene kant het belang om tweespalt onder de medewerkers te minimaliseren en dus weer een normale cao met alle bij Transavia actieve bonden af te sluiten. En aan de andere kant het belang om te voorkomen dat een nieuwe cao te lang uitblijft en medewerkers kansen op verbeteringen mislopen. Op een gegeven moment moet—rekening houdend met de factor tijd—er toch echt weer een cao gerealiseerd worden met bijvoorbeeld een faire loonsverhoging. En een onderhandeling gevoerd worden waarbij niet het spel maar de knikkers leidend zijn.

Vragen/opmerkingen
Wij zullen jullie op de hoogte houden van de vorderingen! Voor goede tips, vragen of opmerkingen (of andere zaken die spelen bij Transavia) kan je vanzelfsprekend terecht bij mij terecht.

Michiel Wallaard
Bestuurder/onderhandelaar CNV Vakmensen

M 06-20471892
E m.wallaard@cnvvakmensen.nl

Ontvang het laatste nieuws over jouw sector

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Aanmelden

De voordelen van CNV Vakmensen

  • Deskundig advies over werk en inkomen
  • Rechtshulp voor werk en inkomen
  • Rechtshulp voor privé situaties
  • Hulp bij je belastingaangifte
  • Korting op verzekeringen
  • Informatie en advies bij ziekte

Word lid