Foto van jonge man op straat die zijn tablet leest
Sector Burgerluchtvaart - Nieuws

Nog (?) geen cao-akkoord tussen CNV en KLM

Een tweedaagse onderhandelingssessie om te komen tot een cao voor grondmedewerkers heeft geresulteerd in een bod van KLM dat CNV nu in beraad heeft. Wij hebben helaas niet helemaal bereikt wat onze insteek was. Wat er nu op tafel ligt is naar onze eerste inschatting niet in balans. Een toelichting.

Inhoud

CNV heeft deze twee dagen ingestoken vanuit de idee dat we KLM konden aanspreken op één kernwoord: Balans. Balans tussen de verschillende medewerkers binnen onze grond-cao. Én balans tussen de drie cao's die KLM afsluit, de cao's met cabine en vliegend personeel en de cao grond die nog afgesloten moet worden. Als wij kijken naar hetgeen KLM uiteindelijk als uiterste bod heeft neergelegd, stellen wij grote vraagtekens bij of dit bereikt is.

Balans tussen cockpit, cabine en grond

CNV heeft nooit zo in de wedstrijd gezeten dat wij een-op-een evenveel of meer er op vooruit moeten gaan in onze grond-cao dan in het akkoord dat recent met de vliegers is uitonderhandeld en dat is afgewezen, omdat het te mager was. Dat akkoord bevatte naast een loonstijging van 4% ook een kostenstijging van (in de meest conservatieve scenario's) bijna 4%.

Daarom lijkt het ons fair, omdat de grond met zijn reorganisaties en productiestijgingen meer dan evenwichtig heeft bijgedragen aan de gezondmaking van KLM, dat een eventueel akkoord uitgaat van een loonstijging van 4% en een loonkostenstijging van 4%. Ook hebben wij daarom net als het vliegend personeel voorgesteld om aandelen te verkrijgen, wat we overigens al als "tegenprestatie" hadden vastgelegd in 2015 maar nog niet door KLM uitgevoerd is (zie bijlage)

Uiteindelijk heeft KLM tegen ons gezegd dat wij in tegenstelling tot de vliegers geen tegenprestatie in aandelen "verdienen" voor wat er bij HPO en in vrije dagen is ingeleverd aan menskracht en arbeidsvoorwaarden.  Bij de vliegers heeft KLM 85 miljoen daarvoor betaald. Ook gaf ze aan dat het onderhandelaarsakkoord van de vliegers naast extra kosten ook mogelijk tot productiviteitswinst van tussen de 0-6% zou kunnen leiden bij productiegroei terwijl wij daarentegen niks zouden "leveren" in ruil voor extra kosten die KLM moet maken. Daarmee vergeet KLM dat zij heus niet altijd één op één mensen aanvult aan bijvoorbeeld de gate, in het vliegtuigonderhoud of op het platform.

Met andere woorden, naast 4% loonstijging was 4% loonkostenstijging te veel gevraagd volgens KLM. Er is kennelijk een rechtvaardiging in haar ogen om het arbeidsvoorwaardelijke gat tussen cockpit en grond verder te vergroten.

Niet meer verdienen

Wat in de ogen van KLM ook niet mogelijk is binnen de door haar geboden loonruimte, is het aanbieden van een Vrijwillige VertrekRegeling (net als bij cabine) op de grond. En het vervangen van het antieke A&T-systeem voor het rechtvaardigere 21e eeuwse ORBA-systeem qua functiewaardering, waarbij niemand er op achterop gaat maar sommigen wel meer perspectief krijgen om door te groeien naar een hoger salaris. Ook het uitbreiden van de regeling 80% werken, 90% salaris en 100% pensioenopbouw van 3 naar 5 jaar wordt niet passend geacht, evenals het plaatsen van medewerkers die in het transitiecentrum zijn beland op een structurele budgetplek als ze daar op tijdelijke basis nu al goed functioneren.

Wat wel

Wat wel mogelijk was, was een loonsverhoging van 2,5%. Daarnaast kan je 1,93% van je pensioengevend salaris, wat in een Duurzaam Inzetbaarheidsbudget wordt gestopt, ook cash uit laten betalen, waardoor je indien je dat wilt toch op 4% (en niet 2,5%) hoger salaris kan uitkomen over een looptijd van 17 maanden. Verder kunnen iets meer deeltijdvarianten drie jaar gebruik maken van de regeling 80% werken, 90% salaris en 100% pensioenopbouw en kunnen die drie jaar ook al ingaan op je 60e.

Ook wil KLM 150 mensen met een meerjarig opleidingscontract aannemen en 150 uitzendkrachten een contract aanbieden onder voorwaarden die KLM bepaalt. De lonen van uitzendkrachten worden iets verrijkt doordat er ook een eindejaarsuitkering voor hen komt van 700 Euro bruto als ze al langer dan 1,5 jaar voor KLM werken (B en C contracten) en ze krijgen standaard ook een parkeervergoeding.

Hartenkreet

Ons eerste gevoel vanuit de onderhandelingstafel is dat we qua loon echt wel tevreden mogen zijn, maar dat de balans in de rest van het pakket en in vergelijking met - zoals dat zo mooi heet bij KLM - andere domeinen - zoek is.

Het moet ons van het hart dat dit voorstel vooral op maat gesneden lijkt om slechts een van de vijf bonden, degene die vooralsnog als enige met acties heeft gedreigd, binnenboord te krijgen omdat er persé vandaag een akkoord moest komen want anders... Een gevoel bekruipt ons daarmee dat de stille blauwe meerderheid binnen KLM die gewoon rechtvaardigheid wil maar primair gelooft in samenwerken als middel daartoe onvoldoende gehoord wordt.

De consequentie dat daardoor het draagvlak wegbrokkelt voor coöperatieve oplossingen is hoog en heeft op lange termijn misschien nog wel een hoger prijskaartje dan wat KLM op korte termijn kwijt was om ook CNV en drie van de vier andere collega-vakbonden (De Unie, VKP en NVLT) te enthousiasmeren tot een akkoord op hoofdlijnen vannacht. 

Prima dat er enige afspraken zijn gemaakt voor uitzendkrachten (CNV steunt ze!), maar wat zijn de echte grote voordelen voor het eigen personeel in wisseldienst en dagdienst los van de loonparagraaf na jaren van inleveren hierop ?

Prima dat we 4% hebben weten af te spreken qua loonstijging, maar hoe staat dit in verhouding tot de grote bedragen die daarbovenop nog op tafel liggen én boven de tafel hangen in de discussie over de cao voor cockpitmedewerkers ?

Geen gevoel van rechtvaardigheid zonder balans. Zonder balans geen harmonie. En zonder harmonie geen florerend bedrijf. Wij gaan ons bezinnen en we hopen dat dit breder in deze onderneming plaatsvindt. We houden u op de hoogte over de vervolgstappen. Er is nog geen cao met CNV. Maar wij blijven ernaar streven.

Contact

Voor vragen of opmerkingen, neem gerust contact op met mij op, zie contactgegevens onderaan.
Deze onderhandelingen doe ik niet alleen, maar samen met de Achterban. Naast de delegatieleden Asha Mees (GS) en Cock Van Der Pol (E&M) hebben we ook een brede club actieve leden die met ons meekijkt en meepraat.

Bij het CNV bepalen we samen de koers en zoeken we altijd naar de constructieve oplossing. Sluit je bij ons aan!

Michiel Wallaard,
bestuurder CNV Vakmensen
m: 06-20471892
E: m.wallaard@cnvvakmensen.nl

 

 

 

Ontvang het laatste nieuws over jouw sector

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Aanmelden

De voordelen van CNV Vakmensen

  • Deskundig advies over werk en inkomen
  • Rechtshulp voor werk en inkomen
  • Rechtshulp voor privé situaties
  • Hulp bij je belastingaangifte
  • Korting op verzekeringen
  • Informatie en advies bij ziekte

Word lid