Foto van jonge man op straat die zijn tablet leest
Sector Burgerluchtvaart - Nieuws

KLM: Na Transform 2015 nu Perform 2020

Op dinsdag 9 september zijn wij door de heren De Juniac (CEO Air France KLM) en Eurlings (President-directeur KLM) geïnformeerd over “Perform 2020”. “Perform 2020” is een strategisch plan om Air France KLM verder te laten groeien.

Volgens Air France KLM was “Transform 2015” nodig om de noodzakelijke besparingen te bereiken en de noodzakelijke verbeteringen door te voeren. Maar daarmee is Air France KLM (AFKL) er nog niet. Door “Transform 2015” is AFKL dichter bij de andere Europese luchtvaart- maatschappijen gekomen qua kosten en opbrengsten. Maar er is nog steeds een gat. Wil AFKL mee kunnen doen in de komende jaren (ook na het 100-jarig bestaan van de KLM) dan moet er meer worden gedaan. AFKL moet groeien. Om te kunnen groeien is er meer cash / winst nodig. “Perform 2020” is het strategisch plan dat deze groei mogelijk moet maken.

Volgens AFKL kun je alleen als Airliner overleven als je behoort tot de grotere. Dat betekent dat je niet mag stilstaan en dat je moet blijven groeien.Als je wilt behoren tot de grote Airliners moet je ook een eigen sterke thuismarkt hebben. Daarom wil AFKL zich meer richten op de 3 verschillende Transavia-organisaties (Transavia Nederland – Transavia Frankrijk en Transavia Europa). Hiermee wil AFKL zich versterken in Europa.

Het verkleinen van Cargo lijkt in tegenspraak met het groeimodel. Maar volgens AFKL is de grote van het bedrijf alleen belangrijk in een groeimarkt. Cargo is momenteel geen groeimarkt. Er gaat steeds meer vracht mee met belly’s in plaats van het maindek. Ook worden de vliegtuigen steeds groter waardoor de belly’s ook steeds groter worden. Daarom heeft AFKL besloten om terug te gaan van 10 naar 5 full freighters (2 in Parijs en 3 in Nederland, waarvan 1 reserve).

Volgens AFKL is “Onderhoud, reparatie en de operatie (maintenance, repair and operations - MRO)” ook een groeimarkt. Wil je daarin meekomen dan moet je efficiënter werken. Dat kan betekenen dat bepaalde werkzaamheden beter in Frankrijk gedaan kunnen worden dan in Nederland (of andersom). Dit zijn strategische keuzes die gemaakt moeten worden en grote gevolgen kunnen hebben voor medewerkers. Of hiermee arbeidsplaatsen verloren zouden gaan, kon nu nog niet worden beantwoord. Wel werd toegezegd dat, wanneer de werkzaamheden wijzigen, mensen zullen worden omgeschoold.

Hoe nu verder?

Tijdens de presentatie door AFKL hebben we geen doelstellingen gehoord waartoe“Perform 2020” moet leiden. Deze worden in de komende weken bekend. Het is nu alleennog een plan op hoofdlijnen. De doelstellingen zullen variëren per divisie / segment / onderdeel. De heer De Juniac heeft aangegeven later (als er meer duidelijkheid is over het gehele plan) weer langs te komen.

Wanneer er weer iets nieuws te melden is, hoor je zeker weer van ons.Heb je vragen of opmerkingen naar aanleiding van deze nieuwsbrief dan hoor of lees ik die graag.

Dolf Polders
bestuurder CNV Burgerluchtvaart
023 5684670
d.polders@cnvvakmensen.nl

Ontvang het laatste nieuws over jouw sector

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Aanmelden

De voordelen van CNV Vakmensen

  • Deskundig advies over werk en inkomen
  • Rechtshulp voor werk en inkomen
  • Rechtshulp voor privé situaties
  • Hulp bij je belastingaangifte
  • Korting op verzekeringen
  • Informatie en advies bij ziekte

Word lid