Foto van jonge man op straat die zijn tablet leest
Sector Burgerluchtvaart - Nieuws

KLM Grond – Spannende tijden!

Op donderdag 27 november heeft de heer Elbers het dan toch gezegd “De KLM gaat niet verder met Keeping the family together”.

Personeelsbijeenkomsten
Tijdens de personeelsbijeenkomsten in het A4 hotel heeft de heer Elbers gezegd dat de KLM te duur is en te traag verandert. Om in de buurt te komen van de directe concurrenten moeten de personeelskosten met 20% omlaag.
Ik ben bij de personeelsbijeenkomst geweest en ik heb er, naast andere punten, een aantal belangrijke punten uitgehaald, te weten:

  • De KLM gaat terug van 9 management lagen naar 7 lagen.
  • Er moet bezuinigd worden. De productiviteit moet 20% omhoog, 4% per jaar. Of met minder mensen of harder werken (langer werken).
  • KLM stopt met Keeping the family together.
  • Willen we alles zelf doen? (uitbesteding?)
  • KLM wil nog langer de nullijn aanhouden.

Dat het de KLM menens is blijkt wel uit het feit dat donderdag ook tegen de cabine-vakbonden is gezegd dat met onmiddellijke ingang een vacaturestop is ingesteld voor nieuwe cabinemedewerkers. Dit is een grote wijziging in het tot nu toe gevoerde beleid.
Normaal worden wij als vakbonden vooraf geïnformeerd en kunnen we het nog hebben over een aantal zaken. De cabinevakbonden zijn nu niet vooraf geïnformeerd. 

Bij de grond is besloten (voorgenomen besluit) om hangar 10 te gaan sluiten met ingang van 2016. Dan komt de 787 en die past niet in hangar 10. Door nu te schuiven met werkzaamheden kan men hangar 10 helemaal leeg maken en heeft men deze niet meer nodig. Veelal gaat het personeel mee met het werk naar de nieuwe hangar. Maar wat gaat er gebeuren met de ondersteunde afdelingen? Dat soort werk wordt er al gedaan in de andere hangars en hierdoor ontstaan er dubbelingen. Ook hierover is niet vooraf met vakbonden gesproken. 

Hoe nu verder
Op 18 en 19 december gaat we voor het eerst praten over een nieuwe cao. Ik verwacht dat de KLM dan haar plannen op tafel zal leggen wat zij allemaal wil veranderen c.q. verslechteren, zoals het loslaten van Keeping the family together.
CNV Vakmensen is van mening dat het loslaten van Keeping the family together niet zomaar kan. We zullen eerst goede afspraken moeten maken hoe je dan omgaat met boventallige medewerkers.
Na bijna 7 jaren tegen medewerkers zeggen “je baan vervalt, maar wees niet bang de KLM zorgt voor je”, kan je nu niet ineens zeggen “je baan vervalt en zoek het maar uit”.
CNV Vakmensen zal niet weglopen voor haar verantwoordelijkheid als er inderdaad iets moet gaan gebeuren, maar wij verwachten van de KLM ook dat zij haar verantwoordelijkheid oppakt. Er zullen goede afspraken gemaakt moeten worden.

Als lid van CNV Vakmensen zullen we je daarover (en over het komende cao-proces) goed op de hoogte houden. Ben je nog geen lid en je wilt op de hoogte gehouden worden, mee kunnen praten en eventueel meestemmen, word dan nu lid. Vul de bon in op de achterzijde en stuur deze op of meld je aan op: https://www.cnvvakmensen.nl/caos/burgerluchtvaart/cao-klm-grondpersoneel

Heb je vragen of opmerkingen naar aanleiding van deze nieuwsbrief dan hoor of lees ik die graag.  

Asha Mees – kaderlid
Cock van der Pol – kaderlid
Dolf Polders - Bestuurder CNV Burgerluchtvaart
Tel.: 023 5684 670
Email: d.polders@cnvvakmensen.nl




Ontvang het laatste nieuws over jouw sector

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Aanmelden

De voordelen van CNV Vakmensen

  • Deskundig advies over werk en inkomen
  • Rechtshulp voor werk en inkomen
  • Rechtshulp voor privé situaties
  • Hulp bij je belastingaangifte
  • Korting op verzekeringen
  • Informatie en advies bij ziekte

Word lid