Foto van jonge man op straat die zijn tablet leest
Sector Burgerluchtvaart - Nieuws

CNV Vakmensen maakt zich zorgen over explosieve situatie bij Air France

CNV Vakmensen maakt zich zorgen over de explosieve situatie bij Air France, na de taferelen die zich gisteren afspeelden bij het hoofdkantoor in Parijs. “Werknemers hebben natuurlijk het recht om actie te voeren, maar dan wel op een fatsoenlijke manier”, vindt Dolf Polders. “Werknemers bij KLM volgen dit conflict bij Air France intussen met argusogen. We maken ons zorgen voor de gevolgen die dit kan hebben voor KLM. Dan gaat het niet zozeer over de financiële gevolgen, maar eerder over de uitstraling en de praktische bedrijfsvoering.”

Air France-KLM verkeert in zwaar weer. “Zowel bij Air France als bij KLM is een reorganisatie nodig om voldoende concurrerend te blijven”, realiseert Polders zich. “De KLM-werknemers beseffen dat heel goed. Iedereen is bereid om daar een offer voor te brengen, dat hebben we tijdens het cao-overleg ook laten zien. Terwijl de KLM’ers zich verantwoordelijk opstellen, gedragen werknemers van Air France zich als verwende kinderen. Dat is niet goed voor het imago van Air France-KLM. En als de acties echt uit de hand lopen en er weer massale stakingen dreigen, heeft dat ook uitstraling op KLM. Bijvoorbeeld vluchten die niet aansluiten, boze reizigers.”

Uitdaging

Volgens Polders staat KLM voor een grote uitdaging. “De reorganisatie zal op een zorgvuldige manier moeten gebeuren, door meer gebruik te maken van interne mobiliteit en vrijwillig vertrek. Tegelijkertijd is het niet alleen KLM die moet aanpassen. We hebben namens alle werknemers – cockpit, cabine en grondpersoneel – onlangs ook een dringend beroep gedaan op de overheid en op Schiphol, om keihard te werken aan een sterkere concurrentiepositie van de Nederlandse luchtvaart. Daarvoor is volgens ons bijvoorbeeld nodig dat er flink wordt geïnvesteerd in de infrastructuur en faciliteiten op en rond de luchthaven. En er moet een gelijk speelveld komen voor luchtvaartmaatschappijen die op Schiphol vliegen. Op dit moment is er een ongelijke concurrentiestrijd en krijgen maatschappijen als Emirates, Etihad Airways en Qatar Airways – die een zware overheidssteun krijgen – veel te veel ruimte. De overheid zou, als slotcoördinator, eisen moeten stellen aan luchtvaartmaatschappijen, bijvoorbeeld als het gaat om staatssteun en eerbiediging van mensenrechten.”

Ontvang het laatste nieuws over jouw sector

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Aanmelden

De voordelen van CNV Vakmensen

  • Deskundig advies over werk en inkomen
  • Rechtshulp voor werk en inkomen
  • Rechtshulp voor privé situaties
  • Hulp bij je belastingaangifte
  • Korting op verzekeringen
  • Informatie en advies bij ziekte

Word lid