Foto van jonge man op straat die zijn tablet leest
Sector Burgerluchtvaart - Nieuws

CNV roept KLM op tot daadwerkelijke dialoog

In de lange geschiedenis van arbeidsverhoudingen tussen KLM en haar grondpersoneel is november 2017 vooralsnog geen fraaie. Er wordt gestaakt in de Business Class Lounges door de hospitality agents, nu al vier dagen. Een belangrijke update over wat daar aan de hand is, belangrijk voor iedere KLM'er.

Video
CNV Vakmensen kan veel woorden vuilmaken aan wat nu de kern is van het conflict dat zich momenteel afspeelt in de Business Class Lounges van KLM. Maar eigenlijk zeggen beelden meer dan woorden. Daarom hebben we een video gemaakt met bijdrages van de medewerkers zelf en collega-vakbonden, die op Facebook al meer dan 2000 keer bekeken is en veel is gedeeld. Wil je jouw collega's ook een hart onder de riem steken door de video te delen op social media ? Een versie van deze video op Youtube vind je hier.

Directie KLM weigert elk compromis
Voor alle duidelijkheid, dat dit conflict zo opspeelt, heeft vooral te maken met een veranderde opstelling van KLM. Bonden en OR zijn akkoord met uitbesteding van de Business Class Lounges naar horecabedrijf Vermaat (al blijven we het niet goed vinden dat nieuwe medewerkers fors slechtere arbeidsvoorwaarden krijgen dan de bestaande KLM'ers).Bonden hebben ook voorgesteld aan KLM om de detachering (dus het behoud van het KLM-contract) dan maar op tijdelijke basis te laten plaatsvinden. Maar telkens gaf KLM nul op het rekest.

Waterscheiding
Er lijkt iets wezenlijks veranderd in KLM-land. "Keeping the Family Together", maar ook de goede dialoog met vakbonden en medezeggenschap (en dus met de medewerkers), heeft plaatsgemaakt voor een geradicaliseerd beleid waarbij de directie eenzijdig de richting afkondigt (tenminste, op de grond). Waardoor het herkennen en erkennen van elkaars belangen verandert in een machtsspel. CNV betreurt het dat compromissen die klaarliggen als schoten voor open doel gemist worden hierdoor.

Maar wij zijn niet op aarde om elke directiebesluit vrolijk te begeleiden als het niet in het belang is van jullie collega's. Wij rekenen dan ook op solidariteit van KLM'ers die weinig merken van deze acties. Want het is in ieders belang dat de balans tussen directiebelang en medewerkersbelang weer hersteld wordt. Vandaag zijn het de Hospitality Agents, maar gezien de harde opstelling van directie rond deze kleine, bescheiden gesalarieerde groep van 30 medewerkers, dringt het gevoel zich op dat er meer aan de hand is. Met de uitbesteding van het Jet Center is in ieder geval de afgelopen week weer een nieuw project aangekondigd dat het losknippen van grondmedewerkers van KLM bewerkstelligt.

Wij hopen dat er gauw een oplossing komt in dit conflict en roepen de KLM-directie op om aan tafel te komen en te luisteren naar de vertegenwoordigers van haar medewerkers.

Vragen/opmerkingen
Heb je vragen of opmerkingen over deze info (of andere zaken die spelen bij KLM), of ideeën om deze KLM-collega's te ondersteunen, laat je horen via m.wallaard@cnvvakmensen.nl of 06-20471892. En ontvang je deze info op papier ? De link naar de video is http://bit.ly/2AhbWIh

Ontvang het laatste nieuws over jouw sector

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Aanmelden

De voordelen van CNV Vakmensen

  • Deskundig advies over werk en inkomen
  • Rechtshulp voor werk en inkomen
  • Rechtshulp voor privé situaties
  • Hulp bij je belastingaangifte
  • Korting op verzekeringen
  • Informatie en advies bij ziekte

Word lid