Foto van jonge man op straat die zijn tablet leest
Sector Burgerluchtvaart - Nieuws

Cao-onderhandelingen bij KLM: Update!

De cao-onderhandeling bij KLM voor het grondpersoneel is in een belangrijke fase beland. Op 31 mei en 1 juni gaan we in een tweedaagse onderhandelsessie voor het eerst een serieuze poging doen om tot een akkoord te komen. Er is voortgang geboekt. Maar leidt dit tot een deal ?

Inhoudelijke reactie van KLM op hoofdlijnen

KLM heeft haar eerste reactie gegeven op de vakbondsvoorstellen. Qua loon denkt ze aan een bod in lijn met de afspraak die met het cabinepersoneel - en cockpit - is gemaakt (4% in 17 maanden). Daarnaast is ze positief over een deel van de CNV-voorstellen.Zo is het bespreekbaar om te onderhandelen over het meenemen van de ploegentoeslag over vakantiegeld en over meer deeltijdpercentages gebruik laten maken van de nu al bestaande regeling van drie jaar voor pensioendatum 80% werken, 90% salaris en 100% pensioenopbouw.

Ook wil KLM in gesprek over het introduceren van een vrijwillige vertrekregeling, in lijn met wat er is afgesproken bij de cabine. En wil KLM een klap geven op de al decennialang besproken transitie van de twee verouderde functiewaarderingssystemen A&T naar ORBA, de standaard die bij heel veel bedrijven geldt om functies te waarderen. Dat betekent in de praktijk dat de twee systemen die nu in de cao-staan, het A-systeem en het T-systeem, ineen geschoven worden. En dat daardoor iedereen in een schaal op basis van het nog niet bij KLM gebruikelijke ORBA-systeem ingedeeld wordt.

Zonder overigens (dat is in 2005 al afgesproken), dat je erop achteruit gaat, mocht je nieuwe schaalmaximum iets lager zijn dan je oude schaalmaximum en je al op je max zitten. Je krijgt dus ook in de toekomst alle collectieve cao-verhogingen bovenop je salaris. Daarnaast kan een behoorlijk deel van de medewerkers ook doorgroeien naar een hoger schaalmaximum dan hun huidige.

Voor medewerkers die nu in het zogeheten MSG-systeem zitten verandert er niks, behalve dan dat KLM met een voorstel komt over hoe om te gaan met een deel van het variabele inkomen van MSG'ers. Ook wil KLM het gesprek aangaan over aandelen voor grondmedewerkers.

Op een aantal grote onderwerpen (duurzame inzetbaarheid, vast en flex en roosters) wil KLM tijdens de cao-looptijd met bonden en medewerkers in gesprek om de arbeidsvoorwaarden beter te organiseren. Hoe ga je gezond naar je pensioen ? Hoe zorg je voor meer zekerheid voor medewerkers met een vast én een tijdelijk contract? En zijn er alternatieven denkbaar voor het bestaande, als complex ervaren roostersysteem?

Analyse en opvatting van het CNV

CNV is niet van de afdeling Glas Halfleeg op basis van deze eerste reactie. Als het loonbod niet verrekend wordt met de loonsverhoging die jullie al gehad hebben naar aanleiding van het afgelopen cao-akkoord op de grond en met de extra kosten die samenvallen met als je zo'n ORBA-systeem wil invoeren, valt daar over te praten met ons.

Maar we gaan ons niet gedragen als braafste jongetje in de klas. Wij zijn er van overtuigd dat we meer dan genoeg hebben bijgedragen aan de gezondmaking van KLM en als we zien wat er bij andere akkoorden (met name bij cockpit) aanvullend op het loonbod is afgesproken, dan zit er simpelweg meer in het vat om de cao mooier te maken. Als alle cao-partijen elkaar tijdens de tweedaagse vinden op basis van deze gedachte, moeten we ver kunnen komen.

Vragen/opmerkingen

We houden je natuurlijk op de hoogte van de uitkomst van deze twee spannende dagen. Vragen of opmerkingen ? Neem gerust contact op met Michiel Wallaard, je CNV-bestuurder, via m.wallaard@cnvvakmensen.nl of 06-20471892.

Ontvang het laatste nieuws over jouw sector

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Aanmelden

De voordelen van CNV Vakmensen

  • Deskundig advies over werk en inkomen
  • Rechtshulp voor werk en inkomen
  • Rechtshulp voor privé situaties
  • Hulp bij je belastingaangifte
  • Korting op verzekeringen
  • Informatie en advies bij ziekte

Word lid