Foto van jonge man op straat die zijn tablet leest
Sector Burgerluchtvaart - Nieuws

Aftrap KLM grond cao-overleg

Donderdag 21 april hebben we voor het eerst gesproken met KLM over een nieuwe grond cao. Bij aanvang van dit overleg heeft Pieter Elbers ons bijgepraat over de huidige situatie. KLM vertelde ons dat het stapje voor stapje beter gaat, maar er zal meer gedaan moeten worden.

Zal meer moeten worden gedaan?
Dat is de grote vraag. Er is al een besparing bereikt en het gaat wat beter, maar is dat genoeg? KLM moet meer winst maken willen ze kunnen investeren in nieuwe vliegtuigen en automatisering. Maar hoeveel en hoelang moet er nog ingeleverd worden en wie gaat dat doen? CNV Vakmensen vindt dat voor het grondpersoneel zo langzamerhand de bodem van het inleveren wel is bereikt.

HPO
Terwijl bijna alle grond medewerkers te maken krijgen met de gevolgen van de nieuwe HPO organisatie (inkrimping van het aantal banen, andere functies, opheffen functies, etc.) moet je dan ook nog aan deze medewerkers vragen om verder te bezuinigen.
De nieuwe HPO organisatie is niet alleen bedoeld om minder management lagen te creëren, maar ook om de organisatie anders in te richten. De nieuwe HPO organisatie gaat dan ook veel van mensen vragen (andere werkzaamheden, vaak met minder mensen). Dat betekent dat je gemotiveerde mensen nodig hebt. Maar hoe kan je mensen motiveren als je tegelijk aan hen vraagt om nog meer te bezuinigen?
Hoe de KLM voorstellen er gaan uitzien weten we niet, dat gaan we op 29 april horen.
Zodra wij deze van KLM hebben gehoord zullen we dit ook met jou delen. Wij zitten daar voor de leden, dus wat KLM aan ons vertelt, vertellen wij weer aan onze leden.

Outsourcing
Vorige week hadden we overleg met KLM en toen hebben we over outsourcing gesproken (zie ook de nieuwsbrief van 18 april). Tot dat moment hadden we het alleen nog over een relatieve beperkte groep medewerkers gehad.
Afgelopen maandag kregen we ineens te horen dat KLM ook KLM Nederland (Agent Support, consumenten betrekkingen en Group Desk) – 66 medewerkers, wil gaan outsourcen naar Cygnific. CNV Vakmensen voelde zich hierdoor zwaar overvallen. KLM wist dit op donderdag 14 april ook al. Waarom hebben ze dat ons toen niet verteld?
Tijdens de aftrap door Pieter Elbers hebben we aan hem gevraagd waar dit stopt? Hoeveel werkzaamheden gaat KLM nog meer (Offshore) outsourcen? Offshore outsourcing – het verplaatsen van werk van de gebieden in de wereld waar de lonen en arbeidsbescherming relatief hoog zijn, naar gebieden waar de lonen lager en de arbeidsbescherming mogelijk

slechter zijn. Later hebben we een overzicht ontvangen van KLM waaruit bleek dat het om werk van ca. 300 medewerkers gaat. 150 Arbeidsplaatsen verdwijnen naar het buitenland (Offshore outsourcing), 25 arbeidsplaatsen verdwijnen geheel en 125 outsourcing in Nederland, catering lounges naar Vermaat en de overige naar Cygnific.
Naast de wijze waarop de medewerkers overgaan is er nog een probleem. Cygnific kent geen cao. Voor CNV Vakmensen is dit een “doodzonde”. De KLM medewerkers hebben nu een goed cao en die zullen dan overgaan naar een onderneming zonder cao? En hoe zit het dan met het pensioen? Daarom heeft CNV Vakmensen aan Pieter Elbers gevraagd om het voor vakbonden mogelijk te maken om een cao bij Cygnific af te spreken. Cygnific is een 100% dochter van KLM. Het is belangrijk dat zoveel mogelijk mensen lid worden van de vakbond zodat we er druk op kunnen zetten dat er een cao moet komen.

Uitslag OR/GC verkiezingen
Allereerst danken wij iedereen die op een kandidaat van CNV Vakmensen heeft gestemd. Je mag van hem/haar verwachten zij hun best zullen doen om je te laten zien dat het goed is geweest dat je op hem/haar hebt gestemd.
Hieronder zie je wie er in de OR of GC is gekozen. Wanneer je dus vragen hebt voor de OR of je GC weet je wie je daarvoor kan benaderen.

  • OR – Kieskring A – Grondpersoneel niet in MSG en hoger – 1 zetel + 1 reserve - Willem Aveling en Jantien Verlaan
  • GC 3 – 1 zetel – Kees Bolander
  • GC 6 – subkieskring 3 – 1 zetel - Marcel Delft
  • GC 21 – 2 zetels – Henk van Buren en Jan Wortel
  • GC 24 – subkieskring 2 – 1 zetel – Lucien Penders
  • GC 27 – subkieskring 3 – 1 zetel – Ron Daams
  • GC 28 – subkieskring 3 – 1 zetel – Ben Erkens
  • GC 41 – 1 zetel – Tony Turnbull
  • GC 51 – subkieskring 1 – 1 zetel – Ton Dongelmans
  • GC 61 – subkieskring 1 – 3 zetels – Asha Mees (2 vacatures * )
  • GC 62 – 1 zetel – Kini Smit
  • GC 64 – subkieskring 2 – Rick Fritschy
  • GC 65 – subkieskring 2 – 1 zetel – Gerrit Doppenberg
  • GC 65 – subkieskring 5 – 1 zetel – Arnold Rijlaarsdam

* Val je onder GC 61 – subkieskring 1, en je wilt wel de vacature invullen neem dan contact op met Asha Mees of Dolf Polders.

Heb je vragen of opmerkingen naar aanleiding van deze nieuwsbrief dan horen of lezen wij deze graag.

Asha Mees – kaderlid / Cock van der Pol – kaderlid
Dolf Polders - Bestuurder CNV Burgerluchtvaart
E: d.polders@cnvvakmensen.nl
M: 06- 51602050




Ontvang het laatste nieuws over jouw sector

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Aanmelden

De voordelen van CNV Vakmensen

  • Deskundig advies over werk en inkomen
  • Rechtshulp voor werk en inkomen
  • Rechtshulp voor privé situaties
  • Hulp bij je belastingaangifte
  • Korting op verzekeringen
  • Informatie en advies bij ziekte

Word lid