Foto van jonge man op straat die zijn tablet leest
Cao Martinair grondpersoneel - Nieuws

Overleg met Martinair over RJC-cao

Vrijdag 12 september heeft CNV Vakmensen sinds lange tijd gesproken met de Martinair-directie over de RJC-cao. Het laatste overleg was eind april 2014. Bij aanvang was Marcel de Nooijer aanwezig om toelichting te geven op het besluit om de cargovloot in te krimpen.

Via de media had Marcel de Nooijer vernomen dat hen een gebrek aan visie ontbrak. Dit omdat er steeds wisselden visies in de afgelopen jaren werden gepresenteerd. Hiermee was hij het niet eens. De afgelopen jaren is er een overcapaciteit ontstaan in de cargo. Niet alleen vanwege de crisis, maar vooral door de toename van de belly capaciteit. Steeds meer grotere vliegtuigen. Ook andere vrachtmaatschappijen hebben daar last van, bijvoorbeeld Gemini Air Cargo in Amerika, die zo goed als failliet is. Martinair is absoluut niet van plan om afscheid te nemen van de cargo. Martinair moet zich verbeteren op ICT/gebouwen/service/etc.

Natuurlijk zou Martinair misschien winst maken als ze meer nieuwe 777 zouden hebben, maar het geld voor de investering daarvoor is er niet.
Wanneer je naar het aanbod van vracht kijkt dan is ca. 10/15 procent daarvan vracht die specifiek in een full freighter moet (qua omvang of speciale eisen van vervoer). Met het terug gaan naar 5 full freighters wordt deze 10/15 procent afgedekt. Ook met het reduceren van het aantal full freighters blijft Martinair nog steeds een van de grootste spelers op die markt.

Grond cao-verleg

Door het inkrimpen van de cargovloot (maar ook door andere ontwikkelingen) wordt de verhouding RJC-medewerkers ten opzichte van de andere medewerkers (bijvoorbeeld medewerkers Martinair vliegschool, piloten, etc.) groter dan 50 procent. Hierdoor komt opnieuw de cao Metalektro weer in beeld. Wanneer het aantal RJC-medewerkers inderdaad meer dan 50 procent is moet men de cao Metalektro toepassen. Nu hoeft dit niet verkeerd te zijn, omdat de cao Metalektro een minimum cao is. Er mogen altijd betere afspraken gemaakt worden, maar nooit slechtere. Dat zou concreet kunnen inhouden dat de cao Metalektro de basis is en dat daarbovenop een soort B deel komt met specifieke regelingen voor het RJC.

Voordat de vakbonden hierover willen praten, willen ze eerst duidelijkheid over:
• De mobiliteit van de medewerkers binnen de groep (KLM)
• Positie medewerker RJC in de mobiliteitsafspraken
• Hoe gaat het dan met de IPB-regeling
• Hoe zit het met doorstroom / loopbaanplanning
• Gebruik blijven maken van KLM-arrangementen
• Meedraaien in de boventalligheidsafspraken binnen de groep

Afhankelijk van de antwoorden op de bovenstaande punten zal er dan misschien verder gepraat kunnen worden over een cao voor de RJC-medewerkers. Het volgend overleg staat gepland voor 30 september a.s. Heb je input of vragen voor het dit overleg dan hoor of lees ik die graag.

Dolf Polders
Bestuurder CNV Vakmensen
023 5684 670
d.polders@cnvvakmensen

Ontvang het laatste nieuws over jouw sector

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Aanmelden

De voordelen van CNV Vakmensen

  • Deskundig advies over werk en inkomen
  • Rechtshulp voor werk en inkomen
  • Rechtshulp voor privé situaties
  • Hulp bij je belastingaangifte
  • Korting op verzekeringen
  • Informatie en advies bij ziekte

Word lid